טעים בעמקים חלק א –

הגשם יורד ומרווה את האדמה וארץ ישראל מתכסה בירוק של פריחה ולבלוב. השמש יוצאת והשמים מתבהרים, כל התנאים המושלמים לטיול בעמקים. ועכשיו יש גם סיבות נוספות לטייל בעמק- בין התאריכים 29 לינואר עד 11 לפברואר מתקיים בפעם השלוש עשרה (בר מצווה!!) פסטיבל "טעמים בעמקים"  ולא להאמין כמה דברים הוא כולל בתוכו.

נסעתי להכיר ולטעום ממש מעט ממה שיהיה בפסטיבל, ואני בטוחה שאחזור לעמקים בפסטיבל עצמו, כי נשאר לי ממש "טעם של עוד".

פתחתי את הסיור שלי בכפר חסידים, ב"מטבח של איילת" שנמצא בכרמי זית- כרם וותיק ונוסטלגי של משפחת ינאי- ממקימי "כפר חסידים". מדובר במבנה באווירה חמימה וביתית, מפות משובצות, ספרים, מדפי שמנים ומוצרים של "כרמי זית" , והפינה שהכי הקסימה אותי- אוסף של כלים וחפצים נוסטלגיים (שחלק אני עוד מכירה מהבית, מה שמסגיר לי את הגיל). את פני קיבלה איילת עצמה, היא איילת שפרירי , בעלת קייטרינג "גפנים" שבנתה פינת חמד טעימה להפליא, ומארחת בימי שישי לבראנצ'ים מושקעים במיוחד (85 שקלים לאדם) ובמשך השבוע לקבוצות בתיאום מראש. כל המנות בבראנץ' הן תוצרת המקום (למעט הגבינות) ואסור לפספס קודם כל את הלחמים ואחר כך… בעצם את הכל. היו שם מנות שמעולם לא טעמתי כמו ממולאים שנראים כמו עלי גפן אבל הם עלי צמח בשם "לשון הפר", מיני חצילים בצורת בישול קסומה שהופכת אותם לסוכריות מתקתקות, שקשוקות שונות, קדאיף מלוח שקנה אותי לגמרי, פלאפל מיוחד, מרקים מחממי לב ובטן, ועוד הרבה הפתעות שמתחלפות כל העת. ליד המנות אין פתקיות כי הרעיון הוא לבחור מנה לפי הריח, המראה והסקרנות, וזה שווה, פשוט שווה. (ואם יש לכם ממש מזל תגיעו כשיש את עוגת הקרמבל סלק תפוחים עם המון חמאה, חוויה חלומית).

(למעלה- החצר הקסומה ולמטה- כמה נוסטלגיה!!)

ואיזה עוד דברים יש ב"מטבח של איילת"? יש אפשרות לאירועי חברה (במקום יש ציוד נחוץ לעסקים), סדנאות אומנים ותצוגות, "שלישי בשלייקס לנשים" שהוא פרוייקט מיוחד, ערבי קונספט וגם הערב המיוחד לפסטיבל "טעמים בעמקים"- בשני לפברואר- ערב ארמני (כולל מעדן של חינקלי מתוק!) שבו כמובן שהמנות יהיו מהמטבח הארמני ששווה להכיר, לצד מוסיקה ולצד החלק המאלף של הערב- הרצאה של אל"מ במילואים משה גלילי, מייסד יחידת החילוץ וההצלה שיספר על החילוץ ברעידת האדמה בארמניה.  "המטבח של איילת" היא מסעדה כשרה חלבית ויש בה גם מבחר גדול לטבעונים.

(למעלה ולמטה- המטעמים של איילת)

ובהמשך….

(למעלה- איילת וחלק קטנטן ממגוון המתוקים, למטה- פינות שונות ב"כרמי זית".)

התחנה הבאה שלי היתה יקב סימון

 

בלב קריית טבעון, עם מרפסת תצפית מופלאה על העמק, נמצא יקב סימון, של היינן זאבי סימון, ובו מיוצר יין משובח ממיטב תוצרת כרמי האזור. בשנה האחרונה יוצרו במקום כארבעת אלפים בקבוקים, ועוד היד נטויה. זאבי סימון נדד בין יקבים באירופה, למד וטעם, וחזר לארץ והשתלם , ועכשיו קוטף את הפירות – יינות איכותיים שזכו גם במדליות ב"טרה וינו". אחרי שסיירנו ביקב עצמו (יש מרכז מבקרים שניתן לבקר בו בתיאום מראש) ישבנו לטעום כמה סוגי יין מתוצרת המקום. טעמנו "מארון שיראז 2015", פטיט וורדו מאותה שנה ,וקברנה סוביניון 2014. ההעדפה שלי היתה לפטיט וורדו כיוון שהיה צעיר ו"בועט". יקב סימון ישתתף באירוע הפתיחה של הפסטיבל (פרטים בהמשך ) ב24 למרץ תהיה ההשקה הרשמית של היקב, ובסופי השבוע של 3-4 לפברואר, וגם ב10-11 יהיו טעימות וביקורים ביקב .

ועוד תמונות מהיקב…

(למעלה- זאבי מוזג, למטה- היקב עצמו)

התחנה השלישית נראתה כמו התחלת הספר של לאה גולדברג – "בין כרמים ושדות"- ולא סתם שדות, כרים גדולים שלרגע יצרו תחושה של טוסקנה כאן בעמק. בדרכים המרהיבות הללו הגענו לבית לחם הגלילית- ל"חוות דרך התבלינים". החנייה כבר היתה מלאה, וכשנכנסנו למקום גילינו המון אנשים שמגלים אוצר אחרי אוצר בדוכנים השונים.

זוכרים את הסרט המצליח "אדונית התבלינים"? בעלת חנות תבלינים קסומה שמוצאת עבור כל אחד בדיוק את התערובת לה הוא זקוק?

חוות דרך התבלינים מגדלת ומייצרת צמחי מרפא, תערובות ותבלינים איכותיים, הכל בשיא האיכות ובאהבה רבה. שיטות הגידול הן מסורתיות ועוברות מדור לדור כבר חמישים שנה וכל מבקר יכול להנות בכל החושים- הריחות, המראות, הטעמים והתחושות.

התחלת הסיור שלנו היתה בשדות הפורחים, כשליד כל ערוגה יש שלט שמסביר מהו הצמח ולמה הוא טוב. שלטים דומים נמצאים ברחבי החנות כדי לדעת מה עושים עם כל תערובת וכל חליטה.

אחרי שרחרחנו את הצמחים חזרנו אל החנות שמחולקת לפי נושאים כמו "תערובות לאורז" או תערובות אתניות, ואפילו "בכור" למי שמעוניין. בין לבין יש גם שלטי "הידעת" לגבי צמחים ותבלינים.

הערימות כל כך צבעוניות וריחניות שגם מי שמסתפק ביום יום בהכנת חביתה כמיצוי כישוריו הקולינריים, פתאום הופך למאסטר שף ששואף לתבל במדויק את המנות האנינות שלו.

חוץ מתערובות, חליטות ותבלינים יש גם פירות יבשים, כלים , אביזרים והרבה טיפים להכנה ולשימוש, ובמקום מתקיימים גם כנסים וימי גיבוש וסדנאות. (ישנם סניפים נוספים בקיבוץ חולתה, קריית חיים, פולג נתניה, אשקלון ואילת).

ומה בימי הפסטיבל? קחו נשימה, זה הולך להיות ארוך….

בסופי השבוע של הפסטיבל יש סיורים בטרקטור למשפחות, סיור בערוגות ושתילת צמחי תבלין בשדות, יש טעימות ולימוד על התבלינים וצמחי המרפא, סדנאות כמו הכנת עציצי תבלין- שבה מקשטים עציצים בעזרת תבלינים וקטניות וכל ילד זוכה לקחת הביתה עציץ לגידול, או סדנת חטיפי אנרגיה שכל ילד מכין מפירות יבשים ותמרים, ובגלל הפסטיבל נופל ממש על טו' בשבט, יש גם פעילויות עם פירות יבשים מכל העולם (שנמצאים בחנות והם ללא תוספי סוכר או גופרית) וכאלה שמיובשים בישראל, כולל הדגמות של מנות עם פירות יבשים, וטעימות של כל הגודיז שיש במקום כמו חלבות, טחינה, אורז עם פירות יבשים, לדר, מאפים חמים מהתנור, סחלב חם ועוד הרבה דברים טובים.

יש לכם עוד נשימה? כי כמובן שיש גם אירוע מיוחד ב21 לינואר – סדר טו' בשבט עם השפית נילי כהן מינץ והרצאה של ההרבליסט אבי צירטשפילד, , ובשבת שלאחר מכן – ה28 לינואר- ארוחת "שבעת המופלאים" – שבע מנות עם שבעה תבלינים עם השף כהן מינץ, וכאמור בשאר השבתות המון פעילויות לכל המשפחה. בשמיני לפברואר תתקיים ארוחה לצלילי מופע של THE GYPSY WAY- עם מוסיקה צוענית בלקנית.

התעייפתם? זה עוד לא הכל, זה רק החלק הראשון של הטיול שערכתי באירועי פסטיבל "טעמים בעמקים". מה יש לנו עוד? חכו לחלק השני….

עוד פרטים על האירועים השונים של הפסטיבל- כאן.