לעלות על הגל (הירוק).

בלב שוק הכרמל ההומה, ניצב לו בגאון הסופרמרקט הטבעוני הראשון – "הגל הירוק". במאה מטרים של שטח ניצבים בסדר מופתי אלפי מוצרים טבעוניים נטו- לא מכילים בשר, חלב, דגים, פירות ים, ביצים ודבש.

בין המוצרים כאלה שהם תחליפים, כמו גבינה טבעונית או בשר טבעוני, וכאלה שמראש לא כוללים מוצרים מן החי (כמו שוקולד מריר למשל- וכאן ההמלצה שלי חד משמעית על  Vego  – שוקולד איכותי מאד, עם אגוזים, מעדן לכל אחד- טבעוני או קרניבור.

מדובר בסניף הראשון, כשבתוכניות לשנה הבאה כבר יש חמישה סניפים נוספים, כך שלכל אחד יהיה נוח.

המחשבה היתה פשוטה- להפוך את שוק המוצרים הטבעוניים לנגיש מכל הבחינות- גם המבחר, גם המיקום וגם המחיר. נכון, יש מוצרים טבעוניים בכל מקום, אם בסופרים הרגילים- לצד המוצרים הרגילים (כך למשל אפשר למצוא תחליף גבינה טבעוני ליד גבינות חלביות), או במדפים הרגילים (למשל פסטות של " ברילה" שנמכרות כמוצר רגיל והן טבעוניות), וכן בפינות "בריאות" ספציפיות , למשל לצד מוצרים ללא סוכר. הבעיה- גם המבחר קטן יותר, וגם צריך לבדוק כמו במקרה של הפסטה, כל מוצר לגופו, שיתאים לתזונה הטבעונית.  גם בחנויות טבע יש אמנם מוצרים טבעוניים אבל לא רק, מה ששוב דורש בדיקה ומקטין את המבחר.

ב"הגל הירוק" פותרים את כל הבעיות הללו ביחד- היות וכל המוצרים הם טבעוניים, כל המבחר פתוח לטבעונים (או לסתם חובבי מוצרים טובים או מוצרי בריאות).  ההתחייבות של המקום היא גם למחירים נוחים מכיוון שזה לא בסדר להפוך טבעונים לקהל שבוי שבלית ברירה ישלם כל מחיר.

לצד המוצרים הרגילים, ישנו גם מותג הבית, (כפי שאפשר לראות בתמונות) שמיוצר על ידי קהילת העבריים שמנהלת ודוגלת באורח חיים טבעוני מזה שנים רבות.  (והפתעה מיוחדת לקראת ט"ו באב שחל השבוע- רביולי בצורת לבבות ורודים, רומנטי במיוחד!).

בתמונות אפשר לראות את המבחר הענק- מוצרים מצוננים וקפואים, משקאות , קמחים (כולל החביב עלי ביותר- עמילן טפיוקה- שאני כלא טבעונית מכינה ממנו "פאו דה קייג'ו" ברזילאי, אבל לפי רפאל אברהם, אחד מבעלי החנות אפשר להכין את המנה גם בצורה טבעונית לחלוטין), טחינה, קרם קוקוס, שמנים, תבלינים, רסקים, אצות, גלידה טבעונית,  טבסקו, קטניות, תערובות בישול ותיבול שונות, ממתקים ושוקולדים, רטבים לסלט, חטיפים, ארוחות מוכנות או חצי מוכנות, ממרחי בוטנים, תחליפי גבינות מסוגים שונים, עוגיות, בורקס,  מוצרים אסיאתיים, מוזלי וחטיפי אנרגיה, דגני בוקר, מוצרי סויה, חלב שקדים, מוצרי סייטן והרשימה עוד (מאד) ארוכה.

רפאל, ביחד עם שותפו אילון זקצר מכירים את הטבעונות מהבית, ואת הקושי (והמחיר היקר) של השגת המוצרים המתאימים, ויצרו מקום שבו יש גם מוצרים שבכלל לא חושבים עליהם. שני הבעלים באים מעולם הקולינריה- אילון מתחום יבוא והפצת מוצרי מזון לשוק המוסדי, ורפאל מתפקיד ניהול "מזרח ומערב" ובשלן מצוין.

ובונוס- במקום נותנים במה גם ליצרנים קטנים, שלא הכרנו בגלל שלא הצליחו להתמקם ברשתות הגדולות, וכאן ניתן למצוא את המגוון שלהם גם כן, כולל גם עסקים חברתיים כמו הממרחים של NANI  שהם מפעל מוגן. רוב המוצרים גם בעלי חותמת כשרות.

בשוק הכרמל חולפים אנשים רבים, וגם לא טבעוניים שנכנסים ל"הגל הירוק" תמיד יוצאים עם משהו, פשוט כי מוצרים טובים ואיכותיים במחירים אטרקטיביים מושכים כל לקוח. גם אני כלא טבעונית מצאתי המון חומרי גלם ומוצרים , כולל מוצרי יצרנים קטנים, ש"למרות" שהם טבעונים, מתאימים לי ולמטבח שלי (ולטעם שלי בעיקר), כך שהמקום הוא ממש לא רק ל"משוגעים לדבר".  בעתיד מתוכננים מפגשים עם שפים שיבואו להכיר את המוצרים וללמוד להכין מנות חדשות מהמטבח הטבעוני.

מעתה מי שמחפש את המוצרים הטבעוניים, מוצרי בריאות ומוצרים ייחודיים של יצרנים קטנים, מוצא את מבוקשו ויותר ב"הגל הירוק".