שמח ללכת ב"דרך היין".

"יין לא שותים בגלל ה"עפיצות", יין שותים בגלל שזה טעים". דומה שמשפט המפתח הזה, שהגיע מפיו של קובי שקד, הבעלים של רשת "דרך היין" על 11 סניפיה, וגם של יקבים שונים בארץ, למעשה ממצה את כל העניין – יין איננו ל"מבינים" בלבד, יין הוא , כמו בפרסומת, מוצר צריכה בסיסי שאמור ללוות את החיים הקולינריים של כולנו, בארוחות רגילות או באירועים, עם המשפחה או עם חברים.

הבעיה היא שאנשים נכנסים לחנות יין ונבהלים מהעושר, ומכך שאולי אין להם ידע רב ביינות, ואיך יבחרו את היין שמתאים להם? לשם כך צריך צוות שמבין מצד אחד, וסבלני מצד שני, ואת שני הדברים האלה ויותר, יש ברשת "דרך היין" הוותיקה שחגגה לא מזמן 23 שנות קיום .

ברשת יש בעצם את "כל מה שרצית לדעת על יין ולא ידעת את מי לשאול"- מהסברים פרטניים , טעימות – כמו ה"שישי חופשי" שבו בכל יום שישי נערכות טעימות לפי נושאים שונים בכל הסניפים, רק להגיע ולטעום, וכמובן סדנאות, הרצאות והדגמות של מומחים.

הוזמנתי לאחת הטעימות שהכותרת שלה היתה "ערב מסביב לעולם" ובו נטעמו עשרה סוגי יינות שונים – לבנים, רוזה ואדומים, ממקורות שונים בעולם.

התחלנו ב Valdobbiadene prosecco superior villa sandi Italy יין ל"סיפתח"- מצויין לאירוח , מתחבר בקלילותו למזג האוויר הלוהט ששרר בחוץ. (69.90 שקלים בחנות).

אחריו הגיע לבן נוסף , גם הוא מרענן מאד – Chablis domaine fourrey 2014 france (99.90 שקלים), מאד פירותי ומרענן, עשוי מהזן הפופולארי ביותר בעולם – שרדונה, ומתאים במיוחד לליווי דגים ופירות ים.

באותו מחיר היה גם Marawi recanati israel 2014שהוא גאווה ישראלית לא קטנה, כי הקפידו בו על זנים ים תיכוניים (כולל זן בן 2000 שנה שסביר להניח שגם דוד המלך התענג עליו), עם ריח עשיר מאד וטעם מלטף וקליל.

מכאן עברנו ליין רוזה, עם אבק כוכבים – Miraval rose, cotes de provence france 2015. יכול להיות ששמעתם על בעלי היקב הזה- קוראים להם "בראד פיט ואנג'לינה ג'ולי". והסיפור הוא כזה- בראד ואנג'לינה הכירו את שאטו מירבאל בפרובנס במסגרת חופשה משפחתית ומאוחר יותר רכשו את השטח ואף נישאו בו. מהכרמים שצומחים באזור, ביחד עם שיתוף פעולה של משפחת פרין – דורות רבים של יינים בפרובנס ויצרנית יין נחשבת מאד, נוצרו היינות, כולל זה שטעמנו- של 2015, שעשוי מזנים שגדלים במקום בצורה אורגנית, נבצר ידנית ושופע טעמים של פירות.(119.90שקלים).

תוך כדי הטעימה למדנו על ההבדל בין ה"עולם הישן" – המסורתי, שבו יינות נעשים באותה דרך ובאותם סגנונות בדיוק כמו שנעשו בשנים הקודמות להם- במדינות כמו צרפת, גרמניה, איטליה וספרד, לעומת "העולם החדש" – מדינות כמו ניו זילנד, צ'ילה, ארגנטינה או ישראל שבהם הרעיון הוא ניסוי ותעיה.

קיבלנו גם טיפ- לעולם לא לאכסן יין במקרר יותר משבוע, מפני שמתפתחות בו פטריות מתחת לפקק שהורסות את היין. המקום הטוב ביותר הוא למשל בתוך ארון בגדים, היכן שיש טמפרטורה נמוכה יותר מהסביבה, אין שמש ובעיקר אין שינויי טמפרטורה קיצוניים שהרסניים ליין.

ובחזרה לטעימות- עוד טעמנו Old vine zinfandel bogle vineyards California usa 2013 – יין אמריקאי קלאסי, מייצג את קליפורניה ושייך לקטגוריית ה"כרמים הישנים" – כרמים בני יותר משישים שנה. (99.90 שקלים)

אחריו הגיע ה Carmenere marques de casa concha , concha y toro chile 2014( 99.90 ₪) – צעיר, חצוף ובועט (הצבע הסגלגל שלו מעיד על גילו הצעיר).

הבא בתור היה Faustino I gran reserve Faustino rioja spain 2004 (159.90 ₪) שעשוי בשיטה מיוחדת של ייבוש הענבים עד הצטמקות, ואחריו היין היקר ביותר בטעימה- 265.00 שקלים ליין האיטלקי Amarone della valpolicella clalssico fommasi Veneto Italy 2012 שהוא גם שיאן אחוזי האלכוהול (15%).

(בתמונה משמאל למעלה- קובי שקד)

האחרון בסדר הטעימות היה יין גרמני שמכין רופא שיניים (שכפי הנראה אהוב על לקוחותיו למרות הדימוי) – Riesling kabinett dr. loosen mosel Germany 2014 (109.90 ₪) – יין פופולארי מאד, בעל תסיסה טבעית כייפית על הלשון, מצוין לסיום ארוחה.

למעשה באמצע הטעימה היה יין נוסף אחד- שהחלטתי לציין אותו בסוף כי הוא מבחינתי היה המנצח של הערב לטעמי – מדובר ב Spirit of alona valley trio israel 2013 – (89.90 ₪ – המחיר הנמוך ביותר ביינות שנטעמו) – שמגיע מכאן מישראל, מהרי נפתלי, ביחד עם פרס ראשון במגזין "דקנטור", ובעיקר המון עושר- כי עוד לפני שטעמתי את היין כבר נשמתי את הניחוח העשיר מאד, שהחזיר אותי לאגדות קסומות ששמעתי בילדותי. הטעם היה מלטף ומענג.

היינות ב"דרך היין" נשמרים בקפדנות (כולל כספת ליינות היוקרתיים ששייכים ללקוחות אנינים), במרתף יינות משוכלל, ויש להדגיש- כל יין, בלי יוצא מן הכלל, לפני שהוא מגיע למדפי החנות, הוא עובד בדיקות מעבדה שיוכיחו את אמינותו וטיבו, וגם אז הוא עוד צריך לעבור טעימה עיוורת לפני שהוא זוכה להכלל בנבחרת של החנות.

האמת, הייננים של החנות מחזיקים בתפקיד כייפי במיוחד- להסתובב בעולם באזורי היין השונים, ולגלות אוצרות מהיקבים הטובים ביותר, והכרמים המפורסמים והאיכותיים ביותר.

אחרי שהיין כבר זוכה להכלל במלאי של החנות, הוא יכול להמכר גם בארץ וגם להשלח לחו"ל ואיזה כיף זה לקבל משלוח כזה?

מעבר להרצאות ולסדנאות יש גם קורסי יין שונים, שבהם לומדים למשל איך לטעום יין, איך להתאים יין לאירוע ספציפי או למנות מיוחדות וכך הלאה. למעשה, כל קבוצה בכל הרכב יכולה לקבל התאמה אישית- מקבוצות חברים שמתגבשות ביחד לטעימות יין או לסדנא, ואז הם יכולים גם לבחור את היינות או הנושא (וזו דרך מצויינת למשל לחגוג אירוע משפחתי- ויש לציין – מדובר בסדנה מקצועית לגמרי), דרך זוגות או בודדים שמצטרפים לסדנה קבועה, ועד לפסטיבלים גדולים למאות משתתפים.  (ולמי שמספיק לקרוא את זה עוד היום-ה14 ליולי- יום הבסטיליה- שווה לקפוץ לסניף תל אביב ולטעום יינות צרפתיים מיוחדים).

לסיכום- מילת הקוד ב"דרך היין" היא – הנגשה- שהיינות יוכלו להיות נגישים במיטבם לכל אחד, גם אם הוא לא יודע מהי "עפיצות".