"קולינריה 2017" – החידושים והטעמים.

תערוכת "קולינריה" שמתקיימת מדי שנה במלון "דן פנורמה" היא שם דבר בעולם הקולינריה, וכל המי ומי מהתחום מגיעים להשתתף, להתרשם וללמוד. הדוכנים הרבים והמגוונים , והפנאלים המרתקים מאפשרים הצצה לחידושים האחרונים, וזה תמיד מפתיע ומרתק.

גם השנה ניתן היה למצוא בתערוכה רעינוות מעניינים (וטעימים).  אני מביאה כאן מבחר מהדברים שמהם התרשמתי ביותר, כי אי אפשר להעביר את הכל, או שהפוסט הזה יקח חמישים עמודים בערך…

כבר בכניסה התוודעתי לשני חידושים מעניינים מ"Drink it  " – חברה ליבוא מוצרי אלכוהול במחירים אטרקטיביים.  הראשון ששמתי עליו עין היה המשקה מהמזרח הרחוק-  סוג'ו שהוא סוג של תואם וודקה, רק בלי הריח ובלי הדומיננטיות. הוא נושא עימו 17.8% אלכוהול ומורכב מתפוח אדמה מתוק (בטטה), טפיוקה , שעורה ואורז. הזיקוק שלו הוא באמצעות טכנולוגיות חדשניות וטבעיות  ולכן הוא גם לא צורב בגרון או משאיר טעמי לוואי. הוא מצוין כמו שהוא וגם לקוקטיילים.

אם רוצים טעמים, יש גם את ה"צ'ארמיסול" שמצויין לקיץ הישראלי עם אחוזי אלכוהול כמו בירה, וטעמים שונים, מוכן לשתיה, רצוי עם קרח. אני טעמתי את טעם הענבים, והוא היה מרענן ואי אפשר היה להרגיש את טעם האלכוהול (מה שאומר שצריך להזהר כששותים עוד ועוד כי אז מגלים כמה שיש שם אלכוהול).

אחרי שסיימתי את כל הכוס, הכרתי גם את שוס הכייפי של "כוס הבירה ההפוכה"- כלומר, במקום למזוג מברז בירה מלמעלה, מניחים כוס עם תחתית מיוחדת על מכשיר, והבירה פשוט עולה מבפנים ונעצרת בדיוק בגובה הכוס. הכל מלווה בתאורה ויוצר חגיגה עוד לפני שטעמנו.

כל מוצרי "דרינק איט" הם בהכשר של בד"צ בית יוסף.

וכדי להתרענן מהאלכוהול צריך קפה. ולא סתם קפה, הקפה הכי יפה בעולם. פעם היינו מתפעלים כשהבריסטה היה מצייר לב או עלה על הקצף, אבל מאז הדרישות שלנו עלו, ובדיוק בנקודה הזו נמצאים RIPPLES- פטנט ישראלי (גאווה!) שמורכב ממדפסת תלת מימדית שבתוכה אבקת קפה מיוחדת, שבאמצעותה "מודפסת" תמונה או מסר על הקצף של קפה הפוך. (וניתן לעשות כך גם על חלב סויה למשל).  האפשרויות הן ללא גבול- ממסרים אישיים כמו "התינשאי לי?" או "אני עוזבת אותך וכל מה שנשאר לך זה הקפה הזה", דרך מסרים כללים לבתי קפה למשל, כמו "בוקר טוב", ועד ללוגו של חברות לאירועים מיוחדים, וכמובן חתונות וחגיגות שונות. בתמונות אפשר לראות איך הציור עדין והפרטים הקטנים ברורים, היה ממש חבל להוסיף סוכר ולבחוש…

המדפסת   זכתה בפרס היוקרתי Last Gadget Standing בתערוכת CES בלאס וגאס.  ניתן גם להדפיס תמונות ואין כמו לקבל קפה עם תמונה של עצמך על הבוקר…

 

הדוכן המעניין הבא שבו עצרתי היה של "עמיאל פירות יער" שנראה היה כאילו יצא מאגדות האחים גרים, עם שפע של פירות שרק שמענו עליהם בסיפורים כמו "חזרזר" ו"דומדמניות" וכל מני תותי עץ, סוגי אוכמניות ופטל ושאר אוצרות.  הפירות של  עמיאל מגיעים מרמת הגולן, שם הם גדלים כבר 50 שנה ,  לשוק הנמל בתל אביב בכל יום שישי כולל הפתעות וחידושים כמו דבש מפרחי פטל או אוכמניות, סיידר חם בחוף , אגס אסיאתי או מיצי תפוחים .

ומה הולך עם פירות יותר טוב מגבינה? עצרתי בדוכן של "ברקנית"-שמגיעה מעמק חרוד ומתמחה בגבינות צאן עשירות ומורכבות שמשלבות ידע צרפתי, עשייה מקומית וחומרי גלם משובחים. אהבתי במיוחד את גבינת "תום יין" כי היא משלבת את השילוב המושלם- גבינה ויין. .

המחלבה קיימת מזה 30 שנה ופתוחה לקהל בסופי שבוע בלבד. הגבינות מיוצרות כולן מחלב מלא, ללא זירוז תהליכים או התערבות בתהליכי הגיבון הטבעיים, כשהגבינה מקבלת את מלוא הזמן להבשיל, במעקב אישי ובמינימום מיכון.

ועל מה נמרח את הגבינה אם לא על לחם טרי? " לחם חם:"- כל מוצרי לחמא האהובים ועוד רבים נוספים בהפצה טרייה יום יום בתל אביב.

מבחר עצום של לחמים ומאפים מבית "לחמא" שמשלבים אפייה מסורתית לצד טכנולוגיה מתקדמת, כולל לחמי מחמצת ושאור שנאפו 80% ונמכרים קפואים כך שאפשר לסיים את האפייה בבית תוך 18 דקות בתנור הביתי, ולא להאמין כמה שהריח המשכר כבר יביא את כל השכנים למטבח שלכם…

בדוכן של "טרס פזוס" פגשתי את השף איתמר דוידוב, שהציג את המגוון הגדול של מוצרים מקסיקנים שמיוצרים במפעל, כולל חידושים כמו סוגי פלפלים חדשים, לצד הקלאסיקות של סלסות, טורטיות, רטבים, ממרחים של אבוקדו ושעועית, נופאלס, ועוד אוצרות שמצמיחים על ראשנו סומבררו.

את טעמי מקסיקו כבר הכרתי בסדנה שעברתי אצל השף דוידוב- וזה תמיד טעים להפגש שוב.

עוד גבינות פגשתי בדוכן של משק צוריאל ממשק החלב של משפחת צוריאל בשדה אילן בגליל התחתון שהחל בשנת 1951 והתמחה בגידול פרות לחלב. אחרי לימוד אצל מומחי גבינות בשוויץ ואצל הבדואים בסביבה שהתמחו בלאבנה, החלו להגיע לשוק המוצרים של "צוריאל"  וההרחבה לחלב עיזים וגם לתחליפי חלב. המחלבה עובדת בשיטות מסורתיות ועצמאיות וממוקמת בסביבה המושלמת לאיכות חלב גבוהה . היום מיוצרים בה מגוון מוצרים החלב מחלב עיזיםי לשתיה ועד גבינות מלוחות וגבינות איכות צרפתיות, מסוגים שונים של חלב- עיזים, כבשים, בקר, וחלב סויה. בתערוכה טעמתי שני קינוחים שהוכנו מהגבינות- אחד של גבינת חלומי צלויה בדבש, שכמו שמה , היתה "חלומית", והשני היה שילוב של מתוק ומלוח, גבינה ניטרלית עם גבינה בולגרית ביחד עם פרי מיובש וכל מני גודיז שיצרו סימפוניה של טעמים ופתחו לי את הדמיון ואת האפשרויות לגבי "מהו קינוח בעיני". בתמונה ניתן לראות את הקינוח ליד כוס "סמרסבי" קרה ומרווה שמככבת כמה שנים בתערוכה.

במחלקת הדגים המיוחדים פגשתי את הרמס דגים  .על הדוכן ובוויטרינה היו מיטב הדגים המעושנים – סלמון, מקרל, הרינג (מלוח, מעושן או כבוש), שפרוטים, פורל והליבוט שמגיעים מאירופה והם איכותיים ומטופלים ביד אמונה. הדגים מגיעים לארץ במתקני קירור מתקדמים ששומרים על טיבם ואיכותם ומועברים במהירות למעדניות וגני אירועים ברחבי הארץ. העישון מתבצע במפעל בארץ כשלכל דג יש תוכנית עישון מתאימה והחלטה האם לפלט אותם או לעשן אותם שלמים וכמה זמן בהתאם למשקלם. הדגים עוברים עישון קר או חם על נסורת של עץ בוק ללא תוספות כך שמרגישים את הדג נטו . כל הדגים שטעמתי היו מעולים, הטריות ניכרה וגם המרקם ה עסיסי.

כל מוצרי הדגים כשרים בכשרות מהודרת של החת"ם סופר.

הדוכן הבא היה המתוק מכולם- דוכן של "תשבי" עם שוקולד וולרונה, שאיתם הודגמו סוגי גלידה שמימיים.

למעשה כל חלום שוקולדי שיש לכם, ניתן למצוא שם באיכות הגבוהה ביותר, למקצוענים וליחידים כולל שוקולדים אקסטרה ביטר, שוקולד מפולים ממדגסקר שמצטיין בניחוחות של נגיעות פירות, שוקולד מהרפובליקה הדומיניקנית שרוקד בפה בטעמי שקדים קלויים ,שוקולד מגרנדה עם ניחוח חרפרף, מהאיים הקריביים, אקוודור, אפריקה ושאר מקומות אקזוטיים שמפיקים את האוצרות הללו.

בדרך בין הדוכנים פגשתי את אור גינסבורג, זוכה העונה השניה של "משחקי השף" שסיפר לי על בערך מליון הדברים שהוא עושה עכשיו- משמש כשף פרטי בבית הלקוח או בלופט שלו, עוסק בקייטרינג כולל גם מעבדת קוקטיילים, עורך סדנאות בישול, מבשל במסעדות שונות, מנחה הפלגות קולינריות- רומנטיות או לחובבי דייג, ו… הרשימה עוד ארוכה.

(שאני אפספס תמונה עם אור??????)

את שותפתו לאותה עונה של "משחקי השף" – איילה אורגובי פגשתי בדוכן של "דיפלומט" – שמשווקים, מוכרים ומפיצים שפע של מוצרים לבשלנים החובבים והמקצועים. (כך למשל מוצרים של נסטלה, קיקומן, היינץ, פרינגלס ועוד הרבה). בתערוכה הכינה איילה "סושי פירות" מדפי "אצה" של "דיפלומט" שעשויים מסויה, בצבעים וטעמים, שעטפו אורז מתוק וליבו פירות והכל על רוטב שוקולד חלב. בדוכן הזה היו לי שתי סיבות להתעכב- גם כדי לדבר עוד קצת עם איילה המקסימה, וגם כדי להנות מהסושי.

בדוכן של "נספרסו" אמנם ג'ורג' קלוני איחר מעט להגיע אבל המיקסולוג לי בן ארי הציג  קוקטיילים שונים- עם אלכוהול ובלי, עם קפסולות "נספרסו"- כמו קוקטייל ווירג'ן עם קפסולת קרמל שהיה כמו קינוח בפני עצמו, קוקטייל מרגריטה" , "ג'ספר ג'ונסון" וגם שוטים שונים, שמוגשים בברים ברחבי הארץ ומפנקים בליינים שרוצים שילובי טעמים חדשים ומעניינים.

הדוכן האחרון שבו ביקרתי היה PARIS BAKERY BOUTIQUE – מדובר בקינוחים צרפתיים מעולים, עם פירות, קרמים, מאפינס וכל טוב, והם כל כך חדשים ושווה למצוא אותם בכל מקום שבו הם נמצאים.. לא להאמין כמה דמיון וכמה טעם יש במאפים ובעוגות.  אפשר לראות חלק מכל הטוב הזה- בתמונה.

כיף לראות (ולטעום) את ההפתעות החדשות בעולם הקולינריה, שמבטיחות שתמיד יהיה לנו מעניין וטעים.