"והרי החדשות מירושלים".

ירושלים היא עיר של ישן וחדש. ההיסטוריה נמצאת בכל פינה, במבנים ובאנשים, בקולות ובריחות, בכל צעד ניתן לחוש את מליוני הצעדים שנצעדו כאן בעבר, של אנשים ותרבויות, דתות ומסורות. אבל ירושלים לא נעצרת בעבר אלא שוקקת חיים וחידושים המושכים המוני מבקרים מהארץ ומחו"ל.

הגעתי לירושלים כדי להכיר את החידושים האחרונים בעיר.

הביקור החל בארוחת הבוקר העשירה של המלון החדש ibis Styles ירושלים. המלון, מרשת Accor הבינלאומית נפתח ממש לפני ימים אחדים, ויש בו כל מה שמלון עירוני צריך – לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן. איזה לוקיישן? המרכז הכי מרכזי של ירושלים – רחוב בן יהודה על המדרחוב, בסמוך לכיכר ציון, מרחק הליכה של דקות בודדות מהעיר העתיקה, הרכבת הקלה, שוק מחנה יהודה ושפע של אטרקציות תיירותיות בעיר.

 

1

 

במלון 104 חדרים מסוגים שונים, המתאימים ליחידים או משפחות, וכשחוזרים עייפים מיום של טיולים וחוויות בעיר, ניתן להשתרע על המיטות עם המזרן הכל כך ייחודי של רשת IBIS שהוא הפך ללהיט ונמכר לאנשים פרטיים לשימוש הפרטי בבית. עיצוב המלון הוא באווירת שוק מחנה יהודה הצמוד, ומעוטר באיורים מרהיבים.

את ארוחת הבוקר סעדתי בקומת המסעדה של המלון, הקומה השמינית הצופה על נוף מרהיב של העיר. בתפריט היו מבחר סלטים, גבינות, מאפים וכל מה שבן אדם צריך כשהוא קם בבוקר, ובעיקר – פינת אפיית פיצות, המאכל האולטימטיבי בכל שעות היום. בעוד כמה חודשים תיפתח בקומה זו מסעדה איטלקית איכותית.

על בטן מלאה ובמצב רוח מצויין המשכנו אל הרובע היהודי, שם פגשנו את הרצל בן ארי, שהוא לא רק אבא של חנן, אלא גם מנכ"ל החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי, והמנצח על מגוון ענק של פרוייקטים כמו מעלית הכותל, גן התקוממה, מוזיאון הרובע ההרודייאני , ירושלים של פסיפסים ועוד פרוייקטים שונים, בחלקם נבקר בהמשך היום.

 

 

2

(בתמונה למעלה משמאל – הרצל בן ארי)

לקולות הגיטרה של נגן רחוב התקדמנו לחורבותיו של בית הכנסת המפואר "תפארת ישראל" שמושב בימים אלה לתפארתו הקדומה. לפני כארבע שנים החלו במקום חפירות ארכיאולוגיות ועתה עומלים הפועלים לשקם ולשחזר את בית הכנסת על כל גובהו המקורי – 25 מטרים. פרוייקט זה ואחרים של החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי הם בעלות כוללת של למעלה מ200 מליון שקלים שחלקם הועברו מאת משרד התיירות, משרד הבינוי והשיכון, ומשרד ירושלים ומורשת בראשות השר זאב אלקין.

פרוייקט נוסף הוא "קרייה יפיפיה"  שבמסגרתו מבוצעים חידושים אדריכליים במרחב הציבורי כמו שיפוץ כיכר רוסנק, פרוייקט מעלית הכותל שתנגיש את הכותל למתקשים בהליכה ועוד.

תחנתי הבאה בסיור הייתה "הבית השרוף". במקור הבית היה חלק מבתי המגורים של עשירי העיר בתקופת בית שני, כנראה משפחת כהנים בשם "קתרוס". הבית נשרף בתקופת חורבן הבית השני ושאריותיו הן עדות מרשימה לתקופה, מאחר ונתגלו בו פריטים רבים. גם כאן נעשתה עבודת שיפוץ מקיפה והתוצאה – החלפת וחידוש כל התשתיות והטכנולוגיות כך שהמבקרים זוכים לצפות בסרט מולטימדיה המשחזר את חיי המשפחה בימים האחרונים שלפני החורבן. אפשר לצפו בסרט גם בשפות שונות (כולל במקביל!) – סינית,ספרדית, אנגלית, צרפתית ורוסית.

עוד בחידושים – גן התקומה, מוזיאון הרובע ההרודיאני, החומה הרחבה, רחוב הקארדו ועוד.

 

3

הסיפורים המרגשים לא תמו כשהגענו ל"בית פלוגת הכותל". התקופה היא זמן שלטון הבריטים בארץ ישראל, החל מ1928. הבריטים קיבלו את תלונתם של ערביי המקום על כך שתקיעת שופר בכותל פוגעת ברגשותיהם וקבוצה המכונה "פלוגת הכותל" החליטה לא להשלים עם הדרישה שלא לתקוע בשופר, ולעשות זאת בכל זאת, על אף הסיכון. ב"בית פלוגת הכותל" ניתן לצפות בסרט הממחיז את הלוחם האידאליסט שמגיע לפלוגה, הדילמות והקשיים, עד לאקט ההירואי האחרון.

המבקרים למעשה יושבים באותו המקום שבו ישבו כמעט מאה שנה קודם הצעירים האידאליסטים ודנו בדרכו של ז'בוטינסקי, יוצאים לפעולות מחאה ומשלמים בגופם.

 

4

השעה כבר היתה שעת צהרים כשהגיע הזמן לאכול משהו, והגעתי אל "חומוס חביב" – מסעדת החומוס הראשונה שנפתחה ברובה היהודי, בכשרות הרב רובין. צח חביב המנהל אחראי על המנות הצמחוניות / טבעוניות המוכנות מחומרי גלם טריים המגיעים כל יום, וללא חומרים משמרים.

 

5

גולת הכותרת של המקום היא כמובן החומוס- חם וטחון דק, לפי מתכון אישי. למי שמעדיף משהו אחר, יש גם מרקים, מג'דרה, פלאפל ירוק, ירקות, סלטים ועוד, ואיך אפשר בלי מלבי לקינוח?

הפלאפל, אגב, כמו הצ'יפס והשקשוקה המיוחדת הם מנות נטולות גלוטן , והפיתות נאפות במקום.

חומוס חביב ממוקם ברחוב חב"ד 64, ממש מעל לקארדו, וכאמור הכשרות היא מהדרין ירושלים. (להזמנת מקום 050-9000180)

בירושלים יש עוד שפע עצום של חידושים אולם אי אפשר היה להקיף הכל ולכן התחנה האחרונה של הביקור הייתה במרכז מורשת בגין. ראש הממשלה השישי של ישראל היה ונשאר אישיות מיתולוגית כמעט, ופניני הלשון שלו, כמו גם הישגיו המדיניים, שגורים בפי כל.

במרכז עוברים המבקרים באמצעות מדריכה את מסלול חייו של מנחם בגין, מבית הכלא לכס ראש הממשלה.

התזכורות הן מרגשות – ביקור סאדאת, מלחמת לבנון, הצ'חצ'חים, הכל שם, כולל גם הריהוט מביתו הצנוע של בגין, ומזכרות רבות.

 

6

במרכז מתקיימות פעילויות חוויתיות, אירועי תרבות, הרצאות, ערבי שירה ועוד, לכל הגילאים. בשטח המרכז יש גם גן ארכיאולוגי בשם "כתף הינום"  ובו ממצאים רבים ומעניינים. הסיורים במרכז הם בעברית ובאנגלית וניתן לקבל אזניות לשפות נוספות כמו ספרדית, צרפתית, רוסית וערבי. הסיור בהדרכה ותיאום מראש בלבד.

 

7

(בתמונה למעלה- המזכרת האישית שיש לי ממנחם בגין ז"ל – הספר "המרד" שהקדיש לי לכבוד בת המצווה שלי ב1981).

מרכז מורשת בגין – רחוב ש.א.נכון 6 ירושלים.

בחג הפסח יתקיימו אירועים ופעילויות רבות בירושלים, בפוסט הבא כל העדכונים, שווה לעקוב!