ארכיון תגים | בישול

בנפייבר- העזרה הבלתי נראית.

באידאל כולנו אוכלים שלוש ארוחות מסודרות ביום ,קבועות ויציבות. אבל המציאות רחוקה מהאידאל וכולנו אוכלים בצורה לא מסודרת, אוכל ממקורות שונים. כבלוגרית בכלל יוצא לי המון פעמים לעשות סלט בבטן של סגנונות שונים, טעמים שונים, ומקורות תזונה שונים.. (תראו מה אני עושה בשביל קוראיי היקרים…).

בכל אופן, כל עזרה בהתמודדות הגוף עם כל זה, מבורכת.

הוזמנתי לסדנה ב"לגעת באוכל" בפתח תקווה, כדי להכין (או ליתר דיוק לצלם אחרים מכינים ולאכול אחר כך) מנות שונות, שהמשותף לכולם הוא נוכחות סיבים תזונתיים של "בנפייבר". למעשה, קל מאד לשלב בנפייבר כי הסיבים טבעיים לחלוטין, חסרי טעם וריח (כך שאפשר להוסיפם אפילו ליוגורט לבן או לכל דבר בעצם, מתוק , מלוח, חם, קר, מתבשל או חי, הכל הולך), בעלי ערך קלורי נמוך מאד, (בכל כף של 4 גרם יש 3 קלוריות) וגם למי שחשוב- הכשר בד"צ העדה החרדית.

מהם הסיבים הללו ומדוע יש בהם צורך?

בלי להכנס להסבר המדעי, הסיבים הם פחמימות צמחיות שלא מתפרקות במערכת העיכול העליונה. יש בהם סיבים מסיסים שמתפרקים במעי הגס וכשהם נמהלים במים צורתם הופכת לג'ל (נמצאים למשל בשיבולת שועל, שיפון, תפוח עץ וכו') וסיבים בלתי מסיסים שלא מתפרקים כלל במערכת העיכול ומסייעים לתנועת מערכת העיכול (ומצויים בקמח חיטה מלאה, נבטים, אגוזים, ירקות וכו').

תפקיד הסיבים לשפר ספיגת מינרלים, לסייע לתפקוד תקין של המעיים (מה שחוסך נפיחות, עצירות, כאבי בטן ואי נוחות), לייצר מצע פרה ביוטי שמחזק את המערכת החיסונית, למנוע מחלות לב וכולסטרול בדם, להפחית סיכון לסרטן המעי הגס ולמנוע סוכרת.

בעקרון הכמות הרצויה של סיבים לאדם היא בין 21-38 גרם ביום, תלוי במין ובמשקל הגוף, ואין מצב שאדם בעולם המודרני מצליח לקבל מתזונתו הרגילה את הכמות הנחוצה.

בסדנה שף גלי ברמן, שפית עם רקורד ענק בבישול, בקונדיטוריה, בהופעות בטלוויזיה בתוכניות אירוח שונות כמו "אודטה", והנחיית סדנאות רבות, הדגימה ולימדה מנות שונות, ממנות דג, דרך מאפים מתוקים ומלוחים, סלט וכדומה, כשהמשותף הוא כמובן האפשרות להוסיף בנפייבר למנה בלי שנחוש שזה שם אלא רק נרגיש את התועלת הבריאותית. המנות שהוכנו היו – פטריות פורטובלו ממולאות בפירה תפוחי אדמה ואגוזים ברוטב פטריות, פילו אישי ממולא מתוק או מלוח, פילה מוסר בציפוי פרומעז ופסטוקים, סלט בוקצוי עם נבטי חמניה וכרוב אדום, מקלות בצק עלים מתוקים במבחר טעמים, ופילו ממולא ריקוטה פירות יער ואגוזים.

מעבר לזה גם למדנו טיפים כמו למשל שבבישול תפוחי אדמה או פסטה או כל דבר שמבושל במים, רצוי שלמים יהיה טעם, וזה יתן ערך מוסף לתבשיל (אפשר אפילו לטעום את המים לראות כמה טעם יש להם ). בכלל, האפשרות לאלתר בכל מנה, מביאה ליצירת מתכונים שלא חשבנו עליהם. אחת המנות שהוכנו בסדנה היתה בצק פילו אישי ממולא , ואפשר היה לאלתר על המילוי. כדי להכין צריך להניח על השולחן עלה אחד של פילו, למרוח בחמאה, להניח עוד אחד, שוב למרוח ומעליו שכבה שלישית. על זה מניחים מילוי שבנוי כיד הדמיון הטובה עלינו ועל טעמנו (בסדנה שמנו גבינה בולגרית, גבינת פרומעז, קשקבל, ביצים, מלח, פלפל , אורגנו וכמובן 4 כפות בנפייבר) ומגלגלים לרולדה (או למאפה אישי בצורת פרח). מורחים את השכבה החיצונית בחמאה, מניחים על תבנית אפיה ומכניסים לתנור לעשרים דקות לתנור של 180 מעלות שחומם מראש. אופים עד הזהבה.

אפשר לעשות מילוי מתוק באותו האופן (למשל עם צימוקים, חמוציות מרוסקות עם סוכר וכדומה).

כך שהדרך לצרוך סיבים בריאים, שיגרמו לנו להרגיש טוב בכל זמן, היא פשוט לבחור כל מתכון אהוב עלינו, או אפילו מוצר קנוי כמו יוגורט, להוסיף את כמות הבנפייבר הרצויה ולערבב. ילדים לא ירגישו שזה שם, מבוגרים לא ירגישו שזה שם, אבל הבטן ומערכת העיכול ירגישו , והדבר היחיד שיורגש הן התוצאות של תחושה קלה ונוחה בכל השעות.

עוד מידע – http://www.benefiber.co.il/

מלח הארץ – חגיגה של טעמים.

אגדה ישנה מספרת על מלך אחד שהיו לו שלוש בנות, והוא רצה לבדוק כמה הן אוהבות אותו ושאל אותן זאת. הראשונה אמרה שאהבה כמו שלה אליו אין בשום ממלכה. המלך היה מרוצה. השניה אמרה שאין משקולת בעולם שכבדה יותר מאהבתה אליו. גם כאן המלך היה מרוצה. הבת השלישית ענתה "אני אוהבת אותך כמו מלח". התרגז המלך וגירש אותה מהארמון. נדדה הנסיכה ופגשה בנסיך שהתאהב בה ורצה להתחתן איתה. לחתונה הוזמנו כל מלכי האזור, כולל אותו מלך , אביה, שלא ידע שמדובר בביתו. היא כמובן ידעה מיהו וציוותה כי בחתונה יוגשו לו כל המאכלים ללא טיפת מלח. כשטעם המלך מהמאכלים התרגז שוב "איך מגישים לי אוכל בלי מלח, והרי זה התבלין החשוב ביותר?" אמרה לו הנסיכה "אתה רואה, אני זו הבת שגירשת בגלל שאמרתי לך שאני אוהבת אותך כמו מלח". הבין המלך את טעותו והשלים עם ביתו.

(הסיפור המלא – http://www.mesaper.co.il/Screens/Story.aspx?ID=9ab4af1f-d3df-4881-b2af-14dcd3ed6a0f )

מלח הוא התבלין מספר אחת, אי אפשר בלעדיו. יש אנשים שנוהגים להוסיף מלח עוד לפני שטעמו את המנה, וחוסר מלח, כמו בסיפור, יכול להפוך מנה משובחת למנה תפלה ובלתי אכילה.

חברת "מלח הארץ" (ואני מתה על השם הדו משמעי) מפיקה מלח ישראלי משובח בתהליך טבעי ממימיו הצלולים של הים האדום, מלח טבעי וטהור והיא היצרנית העיקרית של המלח בישראל מאז 1922.

כעת מובילה "מלח הארץ"  מיתוג של מגוון רחב של מלחים בטעמים, מרקמים, תכונות ושימושים שונים.

במותג "מלח הארץ" יש 4 סדרות עיקריות  –

סדרת הצנצנות – אריזה משודרגת ונוחה למלח גס ומלח עדין במשקל קילוגרם אחד, המלח הוא באריזה שקופה המאפשרת לראות איזה סוג, וכן פתח צנצנת רחב שמאפשר הכנסת יד לזריית מלח (או כמו שאוהבים לרשום במתכונים "קורט מלח".)

סדרת מלח הארץ ים יבש – מגיע במלחיות בעיצוב חדש, ונועד להנחה על שולחן האוכל ולשימוש השוטף בזמן הסעודה.

סדרת המלחים הפונקציונאליים – לקהל הזקוק למוצרי מלח מטעמים בריאותיים:

–         מלח מופחת 50% נתרן, שמומלץ לכל מי שמקפיד על תזונה בריאה וכן לסובלים מלחץ דם גבוה. במלח המופחת יש אשלגן שמחליף חלק מהנתרן והטעם נשאר אותו דבר.

–         מלח מועשר ביוד – מלח אטלנטי – נחשב למלח בריא, נאסף בשיטות מסורתיות מקרקעית הים ושומר את כל המינרלים של מי הים. המלח עובר ייבוש בשמש ולכן שומר על מקסימום כמויות היוד והמגנזיום.

סדרת מלח הארץ – טעמי עולם – סידרת פרימיום של מלח שמיועד לפיזור על מאכלים וסלטים לאחר בישול.

ארבעת הטעמים הם –

פתיתי מלח שחור- מכיל תוספת של פחם טבעי שמאזן את החומציות בגוף , מתאים למאפי בשר ודגים ונותן קישוט נוסף למנה.

פתיתי מלח רוזמרין – בתוספת רוזמרין טבעי , מתאים למאכלי טלה, תפוחי אדמה ומרינדות.

פתיתי מלח צ'ילי – בחריפות מעודנת, מתאים למאכלי דגים, בשר, טלה, תפוחי אדמה, מרינדות ותיבול.

פתיתי מלח בניחוח לימון – מתאים למאכלי דגים, סלטים, תפוחי אדמה, מרינדות ותיבול.

קיבלתי להתנסות  את שני המלחים הבריאותיים, ואכן אי אפשר להבדיל בטעם ואשמח להמשיך להשתמש בהם, וכן שלושה מלחים בטעמים – לבן בגרגרים גדולים, צ'ילי וטעם מעושן.

הטעם המעושן לא היה רשום ברשימה המקורית, אני מניחה שהוא חדש יותר.

בכל מקרה, ניסיתי את שלושת הטעמים בשלוש צורות – ראשית בטעימה פשוטה על האצבע, אחר כך על גבי גבינת ריקוטה שלא משפיעה על הטעם, ולבסוף על פוקצ'ה שהכנתי, בצק פשוט עם חורים של אצבעות שעליהם מזרזפים שמן זית ומעל מוסיפים את התוספות, במקרה שלי פשוט שמתי קבוצות מכל אחד מהטעמים.

בגלל שהפוקצ'ה עצמה היא ללא הרבה תיבול, אפשר היה להרגיש את הדומיננטיות הן של הטעם המעושן והן של הצ'ילי (ולכן חשוב לשים מעט מאד). מבחינת המראה, המאפה יצא יפה , אפוי עם גבישים נוצצים וצבעוניים.

האהוב עלי הוא המלח הלבן, פשוט כי אני אוהבת טעם מלח טבעי ואם יש קרנצ'יות של גרגר מתפצח זה בונוס.

אגב, המלחים נראים מצוין גם כפריט דקורטיבי בתוך קערית שקופה או גביע גלידה מזכוכית.

ניתן לרכוש את מלחי הגורמה בטעמים בחנויות "דרך האוכל" ו"ספייסי" בתפזורת במשקל. את המלח מופחת הנתרן ניתן לרכוש ברשתות השיווק והחנויות הפרטיות.

עמוד הפייסבוק של מלח הארץ –  https://www.facebook.com/israelsalt

אתר הבית – http://www.salt.co.il/index.php

הסטודיו לבישול – חוויה קולינרית.

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים מתעניינים בבישול ואפיה, וישנה פריחה בבתי הספר לקולינריה. אמש הוזמנתי להתנסות במקום חדש (קיים כבר שמונה חודשים) בשם "הסטודיו לבישול" ( המרכז לקולינריה חווייתית) , הממוקם בתל אביב. חנות "שף דפו" התל אביבית נתנה חסות, קונדיטורית הסטודיו בוגרת "בישולים " (בהצטיינות!) נעמה זעפרני הנחתה, ואנחנו, כרגיל לבלוגריות, הגענו על מצלמותנו ותאבוננו לנסות ולהתנסות.

במקום מתקיימות סדנאות שונות (בשעה שאנו היינו שם היתה במקביל סדנת בשרים איטלקית)  – לחובבים או לפרטיים כמו מסיבות רווקות או ימי הולדת וגיבוש), והסדנה שנבחרה עבורינו היתה "סדנת קינוחים ואפייה".

קיבלנו שף מתכונים שכלל ארבעה – קרם ברולה, טארט קרם פטיסייר עם פירות (במקרה שלנו נקטרינות), שוקולד ג'נדויה וטרפלס בטעמים שונים.

נעמה חילקה אותנו לקבוצות וכל אחד קיבל משימה. במשך ארבע השעות הבאות הפרדנו ביצים, חיממנו על אמבט מרי, הקצפנו, מדדנו כמויות בקפדנות (בקונדיטוריה יש הקפדה על משקלים ברמה של מעבדה), זילפנו ובסוף גם ישבנו לארוחת שחיתות שוקולדית (ועוד נשאר לקחת הביתה ).

במקביל להכנת המנות עצמן גם קיבלנו טיפים רבים לעבודה בקונדיטוריה – כמו איך למזוג ואיך לאחוז בשק זילוף, איך להשתמש במבער לקרמליזציה יפה, מה הטמפרטורה הרצויה של מוצרי חלב שנועדו לעירבוב עם מאסות חמות (טמפרטורת החדר, כמובן לא באוגוסט) ולעומת זאת מה הטמפרטורה של שמנת מתוקה להקצפה (כמה שיותר קר יותר טוב, ורצוי לקרר גם את הקערה והמערבלים), ומה ההבדל בין "טארט" ל"פאי" (אחד בצרפתית, אחד באנגלית, בתכלס – אותו דבר).

הטיפ שלמדתי בעצמי – תביאו סוודר – עבודת קונדיטוריה דורשת קור והמזגן צריך לפעול בלי רחמים.

מתכון לטראפלס –

המצרכים הבסיסיים הם שניים – שמנת מתוקה ושוקולד מריר, כשיחס הכמויות הוא יחידה אחת של שמנת על שתי יחידות שוקולד.

כל מה שצריך לעשות הוא להמיס את השוקולד על אמבט מרי, אחרי ההמסה להוסיף את השמנת המתוקה וכל חומר טעם שבא לנו (אלכוהול, תמצית וכו'), לערבב עד מרקם חלק, לקרר, לגלגל בתוך אבקת קקאו ולהגיש. (החומר מתחמם במהירות בידיים ולכן חשוב לעבד כמה שפחות, לא צריך להיות כדור מדוייק).

הסטודיו כשר עם תעודות.

הסדנאות הן במינימום 12 משתתפים, והן אקטיביות- השף מדגים וכל אחד מהמשתתפים מכין את המנות ולבסוף יושבים לארוחה מהמנות שהוכנו בתוספת שתיה קרה וחמה ויין. לאורך הסדנה ילווה צלם את המשתתפים והתמונות יישלחו ביחד עם המתכונים במייל לכל אחד.

מעבר לקונדיטורית נעמה זעפרני, צוות הסטודיו כולל גם את שף זיו שטיינברג- השף הראשי של הסטודיו ("טורקיז" , "סבסטיאן", "קפה נואר" ועוד), שף לירן בלו (בוגר קורדון בלו וכן "ננה-בר", "בנדיקט" ושף נוכחי של מסעדת "אמיליה"), שף שלומי פלח ("אמורה מיו" , "ברסארי" ושף נוכחי של "24 רופי"), והנטורופתית אורטל מגן – שמנחה באופן בלעדי סדנאות בישול בריא וטבעוני.

בתוך מבחר הסדנאות ניתן למצוא – סדנאות בישול איטלקי (חלבי או בשרי), בישול הודי (חלבי או פרווה), סושי ומטבח יפני (חלבי/פרווה), סדנאות בשרים, סדנת בישול בריא, אסיאתי, קינוחים (זו שאנחנו נכחנו בה), וכן סדנת בצק סוכר, אפייה צרפתית, שוקולד ובישול מקסיקני.

כתובת הסטודיו: רח' בן אביגדור 18 תל אביב

אתר הסטודיו: http://www.bishulon.co.il/

אתר Chef depot – http://www.chefdepot.co.il/

"בקטנה" – כי הגודל קובע…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

אני לא מבשלת הרבה, בעיקר קונה אוכל מוכן. אבל לא משנה אם בישלתי או קניתי, תמיד, אבל תמיד אני אקנה או אכין יותר מדי. אולי זה סינדרום יהודי מתקופות מחסור היסטוריות, אולי סתם עיניים גדולות, אבל התוצאה היא שאחרי ארוחה או סופשבוע, נשארות שאריות שמפרנסות אותנו היטב בימים ראשון ושני. אז מה הבעיה? נכון, כמו תמיד – אחסון. תמיד אפשר לשים בכלים גדולים אבל אז הם תופסים המון מקום במקרר ואחר כך גם צריך לשטוף אותם, מה שתופס המון מקום במדיח, או לחילופין בפטנט הכה ישראלי הקרוי "נייר כסף" שבמסגרתו שמים שאריות על צלחת כלשהי, מצפים בגבעה של נייר כסף ומקווים שזה לא יהפוך ל"חבילת מסתורין" שנעלמת בעמקי המקרר או נזרקת כי זה מקבל טעם של.. טוב, של מקרר.

מסתבר שהבעיה הזו לא רק שלי, וחברת "פיירקס" חשבה על כך בדיוק ובמסגרת סידרת Cook & Store, ייצרה כלי אחסון מוקטנים לאפיה, לבישול, וכמובן לאחסון במקרר ובמקפיא.

הכלים מתאימים מעבר לאחסון שאריות, גם לסלטים שנותרו ורוצים לשמור על טריותם, לארוחות קלות או צהרים שלוקחים לעבודה או להאכלת ילדים בפארק שעשועים, יתרון נוסף הוא שכמובן ניתן לחמם כמויות קטנות במיקרו.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

PYREX היא מותג מוביל ומוכר בעולם מאז שנת 1915 והפכה לשם גנרי. בקו המוקטנים החדשים יש צורות שונות – עיגול, מלבן וריבוע, כדי להתאים לצרכים שונים ולסידור אופטימלי במקרר ובמקפיא. הכלים עשויים זכוכית Borosillicate שעמידה בטמפרטורות קיצוניות מה שאומר שאפשר להעביר בלי בעיות מהמקפיא לתנור ולהפך וכן כמובן למדיח (תנאי שבלעדיו אני לא קונה שום כלי).

מעבר לחסינות מפני טמפרטורות, הכלים בסידרה גם חסינים מפני שריטות , קלים לניקוי ולא סופגים ריחות וכל כלי כולל גם מכסה ששומר על הטריות ועל הטעמים השונים כך שאפשר לאחסן תבשילים רבים, כולל מתובלים ובעלי ארומה עזה, והם לא יתערבבו או ישפיעו זה על זה.

מחיר הכלים, בנפח 0.35 ליטר- 49.90 ₪.

שוש מבשלת "חמים וטעים".

כן, הכותרת כבר מעוררת ענין "שוש מבשלת". הכצעקתה?
ידוע הוא שאני לא חובבת בישול גדולה וגם בסדנאות בישול אני בדרך כלל על תקן הסו-שף, זו שתולשת המון עלי כוסברה (יאמי יאמי).
אבל כשמציבים לי אתגר… איך אני יכולה לסרב? האגו ….
קיבלתי להתנסות שתי אריזות של מוצרי "חמים וטעים" – רביולי במילוי גבינה ורביולי במילוי בטטה.
האתגר היה לנסות להכין אחד מהם בגירסה אישית. אז הסתכלתי עליהם, בחנתי מכל הצדדים, אחר כך הרמתי את העיניים וחיפשתי איזה שף בסביבה, אבל לא היה כזה. אז אמרתי לעצמי – האתגר שלי הוא למצוא משהו לעשות מהמוצר, שיהיה גם קל להכנה (כלומר מתכון של שלוש שורות ומטה), גם מהיר (כי אין לי יותר מדי זמן, יש לי תותים לקצור בFARMVILLE), וכמובן שיהיה טעים.
ואז זה בא לי…


אנחנו בבית מכינים מדי פעם פשטידת פסטה קלילה, שמבוססת על אטריות מבושלות, בתוספת חומרים מאחדים ,וטעמים. חשבתי לעצמי, מה יקרה אם במקום אטריות פשוטות (בדרך כלל אנו משתמשים בפסטה מסוג "פפיון" – אלוהים יודע למה בעצם, סוג של קיבעון) אשתמש ברביולי בטטה?

אז הנה מה שהכנתי…..
בישלתי את הרביולי לפי ההוראות והוצאתי בשניה שצפו.
הכנתי תערובת של 5 ביצים מקושקשות, 3/4 חבילת מרגרינה מומסת, 1 כף אבקת מרק (אני השתמשתי במרק בצל, והאמת, שמתי יותר מכף אחת), מלח ופלפל .
שפכתי לתערובת את הרביולי ואת הכל לתבנית מצופה נייר אפיה.

(בתמונה למטה- המצרכים).

הכנסתי לתנור שחומם מראש לחום גבוה (250). אחרי חצי שעה הרביולי שהיו למעלה כבר היו שחומים וזה היה הסימן שלי שהפשטידה מוכנה.
(בתמונה למטה- הפשטידה לפני האפייה)

השארתי להתקרר והגשתי עם סלט ירוק.
(הצעת הגשה נוספת – עם כף גבינה לבנה או קרם פרש בצד).

(בתמונה למעלה- הפשטידה המוכנה, בתמונה למטה מבט מבפנים)

הערה חשובה – אני יודעת שבשלן גורמה לא ישלב במנותיו מרגרינה או אבקת מרק אבל לא התיימרתי מעולם להיות בשלנית, אני בסך הכל בן אדם רעב (ועייף). אם למישהו יש הצעות לתחליפים למצרכים האלה, אשמח לתגובה.

"חמים וטעים" הם חברה המתמחה בייצור מוצרי מזון ביתיים קפואים בטעמים אתניים. הרעיון מאחורי הטעמים הוא שכל אחד, מכל עדה ומכל מוצא, ימצא מנה שתחזיר אותו לטעמי הבית שעליו גדל, וכך יש במבחר כארבעים מוצרים שונים כמו קובה, סיגרים, אמפנדס, אגרולס, חטיפי כרובית ועוד רבים.
עכשיו נכנסה "חמים וטעים" לקטגוריית המזון האיטלקי והשיקה ארבעה סוגי רביולי – במילוי בטטה, במילוי פטריות, במילוי תרד ובמילוי גבינה, וכן ניוקי תפוחי אדמה.

המוצרים ניתנים להשגה ברשתות השיווק ובחנויות הפרטיות.
האתר של "חמים וטעים" – http://www.hamimvetaim.com/

מה? מזולה – גם באפייה.

ישראלים רבים שומרים על כשרות ולא יאכלו מנה חלבית אחרי מנה בשרית. הבעיה היא שהרבה מהמתוקים והעוגות פשוט יוצאים לא טעימים בגירסת הפרווה שלהם. לנישה הזו נכנסת המזולה, שהיא לא רק טעימה יותר ממרגרינה, היא גם בריאה יותר.

כדי להיווכח במו פינו שמזולה יכולה להחליף חמאה בצורה טובה, הוזמנו לסדנת אפיה בניצוחה של הבשלנית פסקל פרץ רובין, שהדגימה לנו מנות רבות – מתוקות ומלוחות, שבהם המזולה משמשת במקום שמן, במקום חמאה, ובוודאי ובוודאי שבמקום מרגרינה.

בתחילה כיבדה אותנו פסקל בגירסה שלה ל"בואיקוס" הבולגרי, כשאת טעם החמאה השיגה באמצעות "מזולה בטעם חמאה" כך שיצאו לה מאפים פריכים, שאף אחד לא היה חושד בהם שהם פרווה לחלוטין.
בהמשך היא גם כיבדה אותנו במקלות פריכים משני סוגים, שני סוגי בצקים (אחד פריך ואחד דמוי בצק עלים) עם תיבולים שונים ,גם הם מבוססים על "מזולה".

בסדנה עצמה פסקל הכינה שלוש מנות –
לחם פסטו בצורת שושנים שהוכן עם "מזולה בטעם חמאה" ויצר מאפה גם טעים וגם יפיפה להגשה (פסקל אפתה אותו בסיר פלא כמו עוגת שושנים).
מאפינס ירקות – הפעם חלביות, עם גבינות שונות כשהמזולה מחליפה את השומן במאפים.
עוגת פרג עם ציפוי שוקולד- בשימוש עם "מזולה לאפייה" שהופכת את העוגה לעסיסית וגבוהה, ועם זאת פרווה כך שניתן להגישה לקינוח ארוחה בשרית.

בדרך קיבלנו גם טיפים של פסקל – כמו –
כשקורצים צורות מבצק, את יתרת הבצק לא צריך לאסוף שוב לכדור ולרדד שוב אלא ניתן לאפות כמו שהוא ,בצורות האבסטרקטיות שנוצרו, וכך ליצור קישוטים יפים למנות (כמו לתקוע בצק אפוי בצורות מעניינות על דיפ למשל).

טיפ נוסף היה – אם צריך להקציף חלבונים לחוד וחלמונים לחוד, רצוי להקציף קודם את החלבונים בקערה נקיה, ואז אין צורך לשטוף אותה ואפשר להקציף עליה את החלמונים. ההפך כמובן אי אפשר.

לאחרונה יצאו לשוק שני מוצרים חדשים של "מזולה" – מזולה בטעם טבעי ללא מלח, ומזולה בטעם חמאה. כל מוצרי "מזולה" עשירים בשמן קנולה ובאומגה 3 ואומגה 6, לא מכילים שומנים מוקשים, לא מכילים כולסטרול ויש בהם פחות שומן רווי מכל מרגרינה או חמאה, ופחות מאחוז אחד של שומן טרנס.

מוצרי "מזולה" נמכרים בכל רשתות השיווק.

שגב- הCHEF הפרטי שלי

את שף שגב משה לא צריך להציג, מסעדות מצליחות, תוכניות טלוויזיה, ספרי בישול ומיזמים רבים.
והפעם שף שגב כיוון בדיוק לכיוון שלי, כאחת שאין לה זמן או סבלנות לבשל ובכל זאת רוצה לחזור הביתה ליותר מאשר חביתה.
שף שגב שם לב שבשוק המוצרים המוכנים חסרות מנות רבות שיש להשקיע בהן מאמץ מזערי ובתמורה מקבלים מנה ברמה גבוהה. במשך חודשים ארוכים הוא פיתח מוצרים לכל סוגי המנות – בשרי, חלבי, פרווה וקינוחים, ויצא לאחרונה עם סידרת מוצרי בישול – קפואים, מצוננים, יבשים וטריים.
את החזון שלו הציג שף שגב בארוחה במסעדת "שגב אקספרס" בפני הבלוגרים – "טץ' של שף לסופרמרקט ולבית". במסגרת הארוחה הדגים שף שגב איך מהמוצרים, באמצעות כמה דקות עבודה ומינימום מאמץ, הוא מכין מנות טעימות ומגוונות. למעשה, ניתן להרכיב מהמנות ארוחה שלמה הכוללת מנות ראשונות, סלטים, עיקריות וקינוחים.

למעלה- משמאל בשר טחון מוקפץ על טחינה, מימין פסטה ברוטב בולונז
למטה – משמאל קציצות עוף, מימין קציצות דג

דוגמאות למנות – קציצות עוף קפואות ברוטב עגבניות ביתי, בשר בקר טחון בתיבול מזרחי קפוא, קציצות דג מבושלות וקפואות ברוטב עגבניות, רוטב בולונז אמיתי קפוא, סלטים – סלט פלפלים וגבינת שמנת, סלט חצילים על האש וגבינת שמנת עיזים, סלט קישואים יווני וגבינת צ'זיקי, קינוחים – אקלרים במילויי קרם פטיסיאר, ריבת חלב ושוקולד, ומנות "פסטה ספיישל" – מנות אישיות להכנה מהירה ברטבים שונים. זו רק רשימה חלקית של כל המגוון.
שף שגב הכין לנו –
מנת בשר טחון מוקפץ על טחינה ועלים (תוך שימוש במנת בשר בקר טחון וכבש מתובל קפוא), פסטה עם עלי תיבול ורוטב הבולונז הקפוא (שהוא אגב בהכשר בד"ץ), מנה של קציצות עוף ברוטב עגבניות ביתי שהוא לא היה צריך להוסיף להם דבר מלבד להגיש עם אורז ,מנה של קציצות הדג, גם הוא ברוטב עגבניות שהוגש עם בטטה אפויה, והקינוח – מגיע כבר מוכן – אקלרים במילוי קרם פטיסיאר שהשף הגיש בלווית תותים חתוכים וסלט פירות עם המלצה על האריזה לאכול ביחד עם כוס קפה טובה.
יצאתי מהארוחה בהרגשה שאפילו אני, בשלנית זעירה מאד, יכולה להרכיב ארוחה טובה בזמן קצר ועם טעם איכותי.

בתמונה- האקלרים מתוך סידרת הקינוחים.

כרגע יצאו לשוק 17 מנות (!) ובהמשך מתוכננות עוד 20, כשגולת הכותרת היא מנה מיוחדת, שתיבחר מבין מנות של גולשי האינטרנט, שגם תזכה את השולח שלה בפרס של רבע מליון שקלים (!!!) וכמובן קרדיט על המנה כשתצא להפצה.
כל הפרטים ב- https://www.facebook.com/chefsegev/app_121440234694136?app_data={%22utm_campaign%22:%22post-to-wall%22,%22utm_source%22:%22facebook-feed%22,%22utm_medium%22:%22social%22}
וגם על אריזות המוצרים.
וצריך להזדרז כי יש רק עוד 10 ימים להגיש מתכון.

בתמונות למטה- שגב פינק אותנו גם במנות רגילות מתוך תפריט המסעדה שלו – כולל פוקצ'ת הבית, סלטים – אסיאתי ואיטלקי, קרפצ'יו, סביצ'ה וקינוחים כולל "פצצת שוקולד" שקשה להאמין שהוא אינו חלבי.

כל המוצרים כשרים וניתנים להשגה ברשתות השיווק השונות.

המעבדה של PYREX.

בישול ואפיה הם מדע, התהליכים שעובר המזון עד צורתו הסופית היא כימיה.
עבודתו של שף במטבח לא רחוקה כל כך מעבודתו של מדען במעבדה , ובPYREX לקחו את הרעיון ויצרו סידרת כלי מעבדה למטבח שעוזרת למדידות המדויקות הנדרשות במיוחד באפיה, שם גרם אחד פחות או יותר, יהרוס את הקינוח העדין או יפיל פשטידה.
קיבלתי להתנסות אחד משני הכלים בסידרת Kitchen Lab – סידרה שכוללת את הErlenmer Flask – כלי מדידה מזכוכית עם מכסה סיליקון שמיועד למדידת נוזלים ונראה בדיוק כמו כלי מעבדה. ניתן כמובן גם לאכסן בו נוזלים ומרינדות, והכלי שאני קיבלתי – BEAKER, כלי מדידה מזכוכית ללא מכסה שמודד רכיבים כמו קמח, סוכר, אורז וכמובן גם נוזלים, והיתרון שבו הוא שאפשר גם להכניס אותו למיקרוגל וכך למשל גם להמיס נניח שוקולד או חמאה הישר בכלי ולדעת בדיוק כמה יש, ואז להשתמש בזרבובית שלו כדי למזוג.
החלטתי להשתמש בו באחד הביקורים הנדירים שלי במטבח, לצורך עוגת יום ההולדת שהבן ביקש.
משום מה הוא החליט שהשנה הוא חורג מעוגת התפוחים המסורתית שהוא אוהב, והולך על עוגה "עם ג'לי". אני יודעת שילדים אוהבים ג'לי, ומסתבר שגם ילדים בני עשרים ושתיים מעדיפים את השילוב של הרועד-רועד הזה על עוגה.

בחרתי להכין עוגה בחושה פשוטה בטעם ווניל (ג'לי לא מסתדר לי טוב עם שוקולד משום מה). את החומרים היבשים מדדתי בעזרת ה"ביקר" (יש לו שנתות ברורות מאד שאפשר לראות גם כששמים חומר צבעוני בפנים). בגלל שהוא עשוי זכוכית ולא פלסטיק, הרגשתי שהוא גם הגייני יותר ורואים בו טוב יותר בדיוק מה יש בפנים. השתמשתי בו גם כדי להמיס את החמאה שלי ומאוחר יותר גם ערבבתי בו את הג'לטין עם מים רותחים, הכל בנוחות ובלי פחד מסדקים.

בתמונות ניתן לראות את תהליך העבודה תוך שימוש בBEAKER וכן את התוצר המוגמר.

וכמה מילים על PYREX – חברה שכבר הפכה לשם ג'נרי לכלי זכוכית עמידים לחום, בעיקר ידועה בזכות התבניות העמידות. החברה ממוקמת בצרפת ומשלבת מסורת עם חדשנות ליצירת כלים מעשיים, איכותיים, וחדשניים תוך שמירה על מחיר סביר.
אתר החברה : www.pyrex.eu
מידע על ERLENMER FLASK – http://www.arc-international-cookware.com/en/node/16838
מידע על BEAKER- http://www.arc-international-cookware.com/en/node/16837

הכל בסל של שופרסל.

מותגי בית תמיד היו דבר מסקרן. הפיתוי של המחיר הזול יותר ממוצרים ממותגים, לעומת אי הידיעה האם המוצר שומר על אותה איכות וטעם? .
את מוצרי מותג הבית של "שופרסל" אני מכירה כבר מזמן, כחברה גאה ב"שופרסטארים"- חבורת נסיינים שבודקת את המוצרים החדשים שיוצאים במותג הבית. ה"שופרסטארים" מעלים ביקורות על המוצרים, והן בהחלט נלקחות בחשבון בחישוב של השארת המוצר במגוון או וויתור עליו או שינוי כלשהו. מוצרים רבים שהתנסתי בהם, גם המשכתי לרכוש אחר כך (ובראשם אהבת חיי- צנצנת ה"מלפפון חמוץ בכבישה ביתית" שאין יום שאני לא חומסת ממנו).

למותג "שופרסל" מעל אלף מוצרים שונים, וכדי למצות את המקסימום מהמגוון הוזמנו לסדנה מיוחדת, שכולה על בסיס מוצרי המותג, שהראתה לנו את האפשרויות הרבות הקיימות במוצרים ואת קלות ההכנה.
(קוראי היקרים יודעים שאני ובישול לא הולך ביחד, ובכל זאת תרמתי את חלקי הצנוע לקבוצה ויצא אוכל מהמם…).

הסדנה נערכה ב"לגעת באוכל" פתח תקווה (שעליו כתבתי בעבר- http://cafe.mouse.co.il/post/2349379/) – סניף כשר שכולל בית ספר לקולינריה שמעביר סדנאות במגוון נושאים (כולל מתכוני "מאסטר שף"). את הסדנה הנחה שף עדי שוורץ שבסבלנות רבה ניווט חבורת בלוגרים רעשניים שחילקו את הזמן לשלושה חלקים – שליש בישול, שליש צילום ושליש טעימות.

המנות שהוכנו היו "פסטיה בשר ושלל פיצוחים ברוטב שזיפים על סלט טבולה משודרג" (מה שהקבוצה שלי הכינה), וכלל בצק פילו של "שופרסל", פירות ואגוזים של "שופרסל", בורגול , מרק, ותיבול – כולם של המותג. שף שוורץ הוכיח לנו שעבודה עם בצק פילו היא לא כזו מבהילה כמו הדימוי שלה ושלא נורא אם נקרע קצת, אפשר לתקן ויוצא טעים מאד. כאמור לצד הפסטיה הכנו סלט טבולה עם טוויסט שאני הולכת לאמץ הביתה- קוביות קטנות של סלק שבושל בוואקום, הוסיף גם טעם וגם צבע.

מנה נוספת היתה לחמניות במילוי בשר, זיתים וצימוקים שהוגשו עם סלט עשבי תיבול (על בסיס מוצרי "שופרסל" – זיתים, צימוקים, מרק, קמח, חרדל, דבש ועלי תיבול יחד עם קמח לחם מסידרת הקמחים המיוחדים). הן יצאו כל כך שחומות וריחניות, לא התאפקנו.

רול חזה עוף בניחוח מעושן על סלט עדשים שחורות ברוטב טריאקי היה המנה הבאה , בגירסה כשרה עם קבנוס במקום בייקון, רך ומעושן בעדינות.

טאג'ין שוקי עוף עם ארטישוק וחומוס מוגש עם אורז ביראני מלכותי היה המנה הבשרית האחרונה, שוב עם אוסף של אגוזים ופירות יבשים של "שופרסל" ביחד עם מוצרי בסיס כמו אורז, חומוס, תחתיות ארטישוק ושמן (שכאמור לא נופלים במאום ממותגים מפורסמים ועולים הרבה פחות).

אחרי כל זה היה צריך כמובן קינוח, שהיה פרווה בגלל כשרות המקום ובשריות הארוחה- "טרייפל בראוניז עם מוס שוקולד ונוגט" – עם שוקולד, חמאה (מרגרינה), סוכר, קמח, ביצים ושמנת מתוקה (או צמחית) עם מחית אגוזי לוז. הוא הורכב מבסיס בראוניז שנחתך לעיגולים והונח בכוסיות שעליהן נמזג מוס משמנת שוקולד ונוגט. בבית אני אכין את זה בגירסה החלבית.

הסדנה היתה מהנה מאד, ההדרכה מצוינת (והשף היה צריך להתמודד עם כעשרים בלוגרים רעשניים במיוחד), כל הכלים והמכשירים היו זמינים ונקיים, והיתה יצירתיות רבה בהרכבת תפריט המנות, שהוכיחו שאפשר להרכיב ארוחה שלמה ממגוון מוצרי מותג הבית של "שופרסל" – ממוצרי בסיס כמו סוכר וקמח, ועד מוצרי פרימיום כמו אגוזים מסוכרים ושוקולד איכותי, במחיר הרבה יותר זול מאשר מותגים מוכרים אחרים.

טעם של בית בלחיצה אחת.

120002

 

חן לב עמי ישבה בבית וצפתה ב"מאסטר שף". כמו כולנו. וכמו כולנו היא רק יכלה לדמיין את הטעמים והניחוחות של הבישולים הביתיים של הבשלנים בתכנית, ולקנא בשופטים שזוכים לטעום.

ואז עלה הרעיון – למה באמת לא לאפשר לקהל הרחב לאכול אוכל ביתי שמוכן בהזמנה אישית ובכמויות קטנות, ועוד מגיע ישירות הביתה?

כך קם "יאמי" – http://www.yummi.co.il/ – אתר שמהווה שוק ווירטואלי ובתוכו בשלנים מעולים שעוברים סינון קפדני, שמציגים את מרכולתם ומכינים את המנות המבוקשות לפי הזמנה, כך שאפשר לבקש כל דבר- עם גלוטן או בלעדיו, חריף או לא, בלי ירק/תוספת שלא אוהבים, עם אקסטרה משהו, מותאם לילדים, מותאם לדרישות בריאותיות וכדומה. אוכל בתפירה אישית. האוכל מבושל לפי ההזמנה ולכן גם בשיא הטריות שלו.

באתר מבחר הולך וגדל של סוגי מנות – אוכל בריאות, אוכל עדתי, אוכל צמחוני וטבעוני, אוכל לילדים, פירות ים, וכמובן גם קינוחים ועוגות מכל הסוגים (מקצפת ועד עוגות בריאות טבעוניות).

אתר "יאמי" אחראי על האספקה, על העברת התשלום (אפשר במזומן או באמצעות PAYPAL) וגם מארגן את המשלוח כך שאפשר להזמין מכמה בשלנים ולקבל הכל במחיר משלוח אחד.

האתר פועל באזור השרון והמרכז ובקרוב יתרחב לאזורים נוספים בארץ וכן לאפשרות להזמין מנות באופן מיידי. ישנה הקפדה על לוחות הזמנים וניתן גם להזמין טלפונית.

בערב ההשקה זכיתי לטעום מכמה וכמה בשלנים, שבישלו בכמה סגנונות שונים, ואני מודה, אוכל של בית במלוא מובן המילה (רק בלי לטרוח לבשל ולנקות אחר כך…). בין השאר דגמתי את האוכל ההודי של צ'נצ'ל בנגה- אמן שמתמחה באוכל הודי, ליאורית שפינקה בפחזניות,(ובמרק אספרגוס מהמם), של סימה חורי, שמבשלת מנות ביתיות, עם נגיעות טריפוליטאיות והרבה מתוקים, עידן מ"עידן האוכל" שהציע גם פירות ים וגם אוכל צמחוני ואלוף באילתור, וגבריאל פליישמן שמתמחה באוכל בריאות טבעוני בשיטת האירוודה בה הוא גם מנחה סדנאות.

כדי להשלים את הטעמים, דגמנו את הסדרות החדשות של "יקבי כרמל" –

הסידרה האזורית- שיינותיה עשויים מזני ענבים קלאסיים מחד וייחודיים מאידך מכרמים מצטיינים שנבחרים בקפידה בגליל העליון, זכרון יעקב והרי יהודה – יינות שמתאימים למנות בשר בתיבול עדין או מתובל, פסטות ברוטב בשר וכו'.

יקב יתיר- באזור תל ערד, יינות בהירים בעלי ניחוח אפרסק, נקטרינה ומשמש, שהתאימו לא רק לאוכל אלא גם כאפרטיף.

באתר ניתן לחתוך את התפריטים לפי סוג האוכל, מחיר, הבשלן, חוות דעת על המנות שבתפריט ועוד.