ארכיון תגים | בישול

"אוכלים בריא 6" – כי העיקר הבריאות.

בתאטרון גבעתיים נערך ב10-11 ליולי כנס התזונה והבריאות הגדול בישראל, בפעם השישית ברציפות, "אוכלים בריא". הכנס, בחסות האתר "eatwell" והוצאת הספרים "פוקוס", ) http://www.eatwell.co.il/  – המון טיפים, מתכונים ועצות לחיים בריאים, והכל חינם חינם).

בכנס היה בעצם הפנינג שכלל את כל הזוויות שאפשר בנושא חיים בריאים – הרצאות של מומחים, סדנאות בישול בריא, פאנלים, (כך בין השאר, היו ד"ר גיל יוסף שחר שהסביר מהו ניקוי רעלים, ד"ר עדיאל תל אורן סקר את נושא ההנדסה הגנטית במזון וכיצד זה משפיע עלינו, דליק ווליניץ סיפר על המסע האישי שלו , הוקרן הסרט "planeat" שעוסק בתזונה בריאה, התקיים פאנל בנושא תוספי תזונה עם פרופסורים כמו איתן פרידמן ומשה פנקל, דוקטור דוד חפץ והנטורופת דולב גילמור, פאנלים בנושא הפרעות קשב וריכוז, וכאמור סדנאות בישול כמו זו של פאולה רוזנברג שהציגה קינוחים מתוקים ומזינים, מיכל צפיר ביחד עם השף קובי פרסול הדגימו כיצד להפוך תפריט משפחתי לבריא וגם ציונה מלמן, שבסדנה שלה נכחתי, שהדגימה מטעמי גורמה טבעוניים ובריאים במעט טירחה).

בין הדוכנים שהציגו התרשמתי מהדוכן של ECOVER,- חומרי ניקוי אורגניים שעושים את העבודה ובמקביל שומרים עלינו מפני כל מני כימיקלים מסוכנים, משקה שעורה מעניין (שאין לו את הטעם הקצת בעייתי של נבט חיטה, ויש לו יתרונות בריאותיים רבים), חברות שמספקות משלוחים של ירקות ופירות אורגניים עד הבית, המון ספרי בריאות שמגלים לנו מצד אחד איך לגדל ילדים בריאים ואיך להיות בריאים בעצמנו ומצד שני ספרי בישול עם מתכונים בריאים/צמחוניים/ טבעוניים במגוון רחב, פירות מיוחדים כמו ה"מאקי ברי" הצ'יליאני שהגיע לארץ ומיועד להיות אנטי' אייג'ינג שאמור לשמור על הנוטל אותו צעיר ומלא אנרגיה, תוספי תזונה בהרכבה אישית, ושני הדוכנים הכי חביבים עלי – של "דגן מני מזונות" שהציעו מבחר אדיר של עוגיות מקמח מלא, קמח כוסמין, שיפון ודגנים מלאים, עוגיות טבעוניות ומוצרים ללא תוספת סוכר, והצליחו, ממה שאני טעמתי, ליצור עוגיות טעימות במרקם נעים, והדוכן של שופרסל שהציג את מתחם "גרין" שמכיל שפע ענק של מוצרים אורגניים, מוצרי סויה, קמחים מלאים, ומעל 400 מוצרים נטולי גלוטן. (וגם הדגימו שייק פירות מרווה ובריא על בסיס חלב סויה, שיכול להיות מצוין לא רק לנמנעים מלקטוז אלא גם למי ששומר על כשרות למשל, ורוצה משקה כייפי אחרי ארוחה בשרית.

נכנסתי לסדנה של ציונה מילמן- שפית ומנחת סדנאות בישול ואורח חיים בריא.

במשך השעה וחצי הבאות ציונה הדגימה מגוון מנות לארוחה שלמה, כולל מרק, טאקו, ממרחים, מאפה ועוגה, הכל טבעוני ובעיקר קל להכנה.

אני חייבת להדגיש- זה לא מיועד אך ורק לטבעוניים. אישית אני לא צמחונית ולא טבעונית, ולא רואה את עצמי ככזו אי פעם, אבל אין לי בעיה לאכול מאכל צמחוני/טבעוני כל זמן שהוא טעים וקל להכנה, ואם זה גם בריא על הדרך, עוד יותר טוב.

מבין המתכונים של ציונה (והטיפים הרבים שהיא הוסיפה, כמו למשל – אף פעם לא לאכול את הפנקייק או הטאקו הראשון שמכינים כי הוא סופג את כל השמן), בחרתי להביא כאן מתכון קל לטאקו, שניתן להכין כמו פנקייק ולמלא באיזה מילוי שרוצים (היא הדגימה עם גוואקמולי).

ציונה עירבבה בבלנדר 6 כפות קמח כוסמת (ניתן לטחון גרגרי כוסמת בטוחן קפה), 1 כפית סודה לשתיה, 1 כוס כרובית מאודה ומעוכה (חשוב שתהיה מעוכה כדי שאפשר יהיה למדוד במדויק, כי יש רווחים גדולים במבנה הירק), 1 כף קמח טפיוקה (עוזר לאיחוד המצרכים היות ואין ביצים במנה), כף שמן זית, חצי כפית מלח, כפית זרעי כוסברה טחונים (לא חובה אבל מומלץ), 1.5 כוסות מים ומעט שמן זית לטיגון.

אחרי שהיא ערבבה את הכל, היא פשוט טיגנה כמו פנקייק במשך שתי דקות ואז הפכה וטיגנה לדקה נוספת.

לדברי ציונה, כדי להתגבר על ההגבלות של הטבעונות, שמנטרלות חומרי גלם רבים, הסוד הוא התיבול, התבלינים יוצרים טעמים שונים, ושווה לשחק איתם.

עוד פרטים על ציונה והסדנאות – http://www.tzionamelman.co.il/

בשורה התחתונה, הכנס מאד מעשיר, וגם מי שלא נמנע מבשר, חלב, ביצים וכו', מספיק אם יעשה משהו קטן כדי לשפר את הבריאות, וכבר עשה הרבה.

זכרון מנחם – מבשלים אהבה.

מנחם ארנטל היה בן שנה בלבד כשהסרטן תקף בפעם הראשונה. המחלה ליוותה אותו עד מותו בגיל 15, ואז החליטו הוריו – חיים ומירי, להנציח את זכרו בצורה שתסייע לחולי סרטן אחרים. הם הבינו שכוח החיים והרצון הם גורם מכריע במלחמה במחלה ובנצחון עליה, והחליטו שמטרתם היא לתמוך בחולי סרטן ומשפחותיהם באמצעות "הסחת דעת" – כל דבר שישמח את החולה ויעודד אותו ואת משפחתו, כדי שיאזור כוחות להלחם, כי האושר, התחושה האישית, היא הרפואה הטובה ביותר.

 

עשרים וארבע שנים חלפו מאז, ו"זכרון מנחם" הפך לארגון שמגייס מתנדבים רבים ועורך פעילויות רבות לטובת החולים ומשפחותיהם – תמיכה בבתי חולים – לשמח את החולים המאושפזים, לתת להם מה שהם צריכים, להחליף הורה עייף או בן זוג שצריך עזרה, ציוד רפואי, מסיבות וחגים , דרך תמיכה במטופלים כשהם יוצאים מבתי החולים וזקוקים להתרעננות – מחנות קיץ לכל הגילאים, פעילויות במרכזי היום שגם מסייעים לילדים להשלים חומרי לימוד כשהם לא יכולים להיות בכיתה רגילה בגלל רגישות רפואית, סדנאות, חוגים, מפגשים, מסיבות ימי הולדת, וזכור לטוב המבצע הבולט האחרון בעזרת חברת "פנטן" שבה התגייסו מספרות רבות לספר בעלי ובעלות שיער ארוך כדי להפוך אותו לפאות שיעזרו למי שאובדן השיער מקשה עליה, מסעות, אטרקציות ועוד.

בתמונה למעלה- חיים ומירי ארנטל, מייסדי "זכרון מנחם".

עוד פעילות ברוכה של "זכרון מנחם" היא ימי כיף לבני המשפחה של החולים, ששוכחים את עצמם במהלך המלחמה של בן משפחתם, ו"זכרון מנחם" מארגנים טיולים, ימי כיף ופינוק ופעילות תמיכה (כולל אפילו עזרה בייעוץ זוגי למי שהטיפול באדם החולה פוגע ביחסים במשפחה) ועוד.

 

קבוצה מיוחדת בתוך המטופלים של "זכרון מנחם" הם קבוצת הבוגרים, בני העשרים עד שלושים – שבדרך כלל נשכחים כשמדברים על חולי סרטן. תשומת הלב הציבורית בדרך כלל ניתנת לילדים, ו"זכרון מנחם" הם היחידים שמטפלים באהבה רבה בקבוצה זו, שזקוקה לעידוד לא פחות.

 

השבוע ניתן לי הכבוד והעונג להשתתף בפעילות מיוחדת של "זכרון מנחם" בדיוק לקבוצת הגיל הזו. כשנלחמים בסרטן, נלחמים בתותחים כבדים, תרופות וטיפולים שגורמים לתופעות לוואי קשות. חלק מתופעות הלוואי הם אובדן חוש הטעם ופצעים בפה, שמונעים הנאה מאכילה. כדי לפצות את החולים, אירגנה אריאלה פיקסלר אלון, אישה גדולה מהחיים (מה זה "גדולה" – ענקית!), אירוע "מאסטר שף" שבו התקבצו בהתנדבות עשרות מהשפים הטובים במדינה, להכין ביחד עם קבוצת הבוגרים של "זכרון מנחם" את מיטב המנות הכי טעימות שלהם. "דן גורמה" תרם את המקום, חברות שונות תרמו את הפרודוקטים, השפים כאמור הגיעו בשמחה ובהתנדבות והאירוע כולו היה ענק ומרגש וסוחף, עליז ושמח, וכמובן טעים.


בתמונות למעלה- נערי "זכרון מנחם" מבשלים עם השפים.

תקצר היריעה מלספר מי היה שם – שאול בן אדרת שהלהיב את החבורה סביבו והוציא ביחד איתם מנה מטוגנת ומיוחדת, אייל שני שתימרן בין להכין אוכל לבין להצטלם עם כל מי שרצה, והיו הרבה כאלה, מידן סיבוני, איש הסושי של "משחקי השף" שהוציא את הגלילים הכי טובים בעולם , אפרת ליבפרויינד שאף אחד לא יכל לעמוד בפני הריחות של הלחמניות שלה, שנחטפו לוהטות ישר מהתנור, בינו גבסו על הסירים עם השקשוקות הכי עסיסיות ולוהטות, וגם אוהד אמזלג, אוראל קימחי, בועז צעירי, מאיה רביבו, עומר עילואן, וכאמור עוד רבים וטובים.

בתמונה למעלה – אריאלה פיקסלר אלון עם מידן סיבוני איש הסושי.

בתמונות למעלה ולמטה- חלק מהשפים שהתנדבו.

המנות זרמו, המשתתפים למדו, עשו, הצטלמו וטעמו, ובעיקר – שכחו. שכחו את המחלה והכאב, הטיפולים והסבל, והתמסרו לטעמים, לריחות, לתחושות.

 

בתמונות למעלה ולמטה- המנות המדהימות שהכינו השפים ונערי "זכרון מנחם".

לעוד מידע על כל הטוב שעמותת "זכרון מנחם" עושה, וכן לתרומות, עזרה ובירור איפה אפשר להסתפר חינם ולתרום את השיער- באתר של "זכרון מנחם" – www.zichron.org

 

"שישי בשטח 2014"- חוויה חדשה (וחינמית!) מבית "טיולי".

 האתר  של  "למטייל" – "טיולי" , יחד עם "קפה טורקי עלית" התאגדו לרקום חוויות חדשות (וחינמיות לגמרי!) לצעירים. בשנים קודמות התקיימה פעילות "שישי טיולי" בחודש אוגוסט שבה התקיימו טיולים מודרכים חינם להורים וילדים לכבוד החופש הגדול. הפעם ב"טיולי" חשבו על הצעירים (וגרמו לי להצטער שנולדתי 15 שנה מוקדם מדי…).

הפעם היוזמה היא "שישי בשטח – כל אחד והשטח שלו" – פעילות חינמית לצעירים (גילאי 18-30, לא שמי שמבוגר יותר הוא לא "צעיר" אבל היה צריך להגדיר את הקבוצה איכשהו.. – אז אם אתם בני למעלה משלושים – הפעם זה לא עבורכם – אבל אם יש לכם ילדים/ אחים/ בני דודים/ חברים או מי שאתם חפצים ביקרו ובפינוקו – הראו לו פוסט זה, זה שווה!).

במה בדיוק מדובר?

כל אחד מהצעירים יכול לבחור פעילות שמתאימה להעדפות שלו – טיולי אוכל (שבהם המטיילים יסיירו באתרים מיוחדים, יאספו צמחים לבישול, ישתתפו בהכנת מנות בטבע עם מדריך קולינרי ובסוף גם יאכלו אותם כמובן…), טיולי צילום – עם מדריך שיוביל את המטיילים לנקודות צילום מיוחדות, טיולי אתגר– מסלולים למיטיבי לכת כולל גלישת צוקים בשטח (שיואו, איך שאני מקנאה!), וטיולי לילה – חוויה מיוחדת וקסומה.

כל אחד רשאי להשתתף בטיול אחד בלבד על מנת שכמה שיותר צעירים וצעירות יוכלו לחוות את החוויות המיוחדות הללו. כמה מיוחדות? הנה תראו דוגמאות מהמסלולים –

טיול אוכל אחד למשל יהיה בבקעת הנדיב- ויכלול ארוחה בסגנון "מסטפונה" (טמון באדמה) שבה כל המצרכים והכלים יחכו בשטח , המשתתפים יכינו בשרים, פיתות, מאפים, סלטים, יעצבו את השולחן, ובזמן ההמתנה לאוכל יצאו לטיול בשמורת הטבע תוך דגש על טעימות ולמידה על צמחי מאכל שונים ושימושיהם. טיול אוכל אחר למשל הוא "טיול גריל" בנחל אלכסנדר שמשלב טיול ותצפיות על הצבים שמתגוררים במקום, ביחד עם הכנת ארוחת גריל. יש גם סדנת פוייקה.

טיולי הצילום יהיו לאזורים כמו רכס הכרמל, מעין צבי, שמורת חוף השרון, ותהיה הדרכה על צילום אומנותי, משחקי טקסטורות, בעלי חיים כמו עופות ודגים ועוד.

טיולי האתגר יהיו למיטיבי לכת עם המון טבע ותצפיות וכמובן חוויה מסעירה של גלישת צוקים והמון הסטוריה, וטיול הלילה שיהיה בליל ירח מלא, בנחל חווארים עם מסלול מיוחד במינו.

הזכרתי כבר שאני מקנאה?

נקודות חשובות –

הטיולים יתקיימו בתאריכים – 28.3, 4.4, 11.4 וטיול הלילה 17.4 שבו יתקיימו שלושה טיולים במקביל בהפרשים זה מזה, כדי למצות את המקסימום מהלילה המיוחד והמקסים.

ההרשמה לטיולים מתקיימת באתר "טיולי" ומדי שבוע ייפתחו הטיולים לסופשבוע הקרוב להרשמה ללא עלות. כל טיול מוגבל בכמות הנרשמים (כאמור בגילאי 18-30). ההרשמה היא על בסיס מקום פנוי ומותנית בקבלת אישור סופי מהאתר. בכל הטיולים ההגעה היא עצמאית למעט טיול הלילה שלמען הבטיחות תהיה הסעה מאורגנת מנקודות מרכזיות.

בטיולי האוכל – כל המצרכים וכלי הבישול כשרים, כלי האוכל חד פעמיים. בטיולי המטפונה והפוייקה יש פתרונות גם לצמחונים!!!

 

לטיולי הצילום רצוי להביא חצובות, עדשות מאקרו, עדשות טלה וכו', אבל זו המלצה בלבד ולא הכרח.

המסלולים בטיולים הקולינרים והצילום הם קלים.

באתר "טיולי" ניתן למצוא למעלה מ180 מסלולי טיולים , אטרקציות לכל המשפחה, מדריכים וטיולים מאורגנים ועוד. במדור "טורקי בשטח" בשיתוף קפה טורקי עלית, יש גם נישה למטיילי שטח קלים, כאלה שיש להם ג'יפים ומעוניינים לטייל איתו אבל לא לקרוע אותו לגמרי. במדור הזה  יש גם מסלולי טיולים רגליים, נקודות עצירה (להכנת קפה טורקי כמובן), טיפים, כתבות לג'יפאים ועוד.

 

קפה טורקי עלית מיוצר מאז 1963 בלוד, התערובת הינה סודית ובמהלך הקלייה נוצרים יותר מאלף חומרים שונים שיוצרים את הטעם והארומה המיוחדים. לייצור שקית אחת של מאה גרם קפה יש צורך ב500 פולי קפה. שיח קפה אחד מניב בשנה כמות לשבע שקיות קפה עלית. בכל שנה בישראל שותים כ350 מליון כוסות של קפה טורקי עלית, כש80% מהצרכנים מכינים קפה בוץ ועשרים אחוז מכינים אותו בשיטות מסורתיות (ואין כמעט מוצא שאין לו שיטה מיוחדת).

ההרשמה והפרטים באתר – http://www.tiuli.com/tiuli_month.asp

והזכרתי כבר שזה חינם-חינם-חינם?

חוט הקסם – אני קשורה אליו.

כשקיבלתי לסיקור את מוצרי "חוט הקסם" מבית MEAT AND CHICKEN""  עם הצעות להכין בשרים, עופות או רולדות, חשבתי רק על דבר אחד "שירן!!!!!!!!!!!!".

כמה מסרונים אחר כך, שירן קיבלה ממני את המוצרים והבטיחה ערב מלא אוכל טעים. על שירן כתבתי בעבר- http://shoshhazangrinberg.wordpress.com/2013/08/05/yamasa-%D7%90%D7%AA%D7%92%D7%A8-%D7%94%D7%A1%D7%95%D7%99%D7%94-%D7%94%D7%92%D7%93%D7%95%D7%9C/

והיות והיא לא רק רקדנית מדהימה אלא גם בשלנית מעולה, זו היתה המחשבה הראשונה שלי.

אז הגעתי אליה בערב פברואר חמים (לא נעים להגיד בגלל הכינרת אבל אני לא אוהבת גשם) וזה מה שהלך אצלה במטבח…

שירן השטיחה חזות עוף, במקביל הכינה בשר טחון מבושל עם צנוברים ותיבול, ואחר כך מילאה את החזות במילוי הבשר הטחון והוסיפה פטרוזיליה וכוסברה קצוצים. היא קשרה את החזות באמצעות החוטים. אחר כך הקפיצה ירקות בסיר, השחימה את החזות המגולגלים בקצת שמן זית ואז הניחה אותם על המוקפצים וכיסתה את הסיר לכמה דקות.

בתמונות, שלבי ההכנות השונים.

מילוי העוף.

העופות קשורים היטב.

סגירה ראשונית בסיר

הצעד הבא היה לשפוך את החזות והירקות לתבנית ולהכניס לתנור שחומם מראש ל150 מעלות למשך כחצי שעה.

בנתיים שירן הכינה פירה וסלט ירקות.

אחרי כחצי שעה הכל היה מוכן – שולחן נערך, מנות צולחתו ו- בתאבון!

לתנור…

ובצלחת….

החוטים של "MEAT AND CHICKEN" מגיעים בשלוש צורות לפי הצורך- רשת סרוגה- שומרת על רוסטביף עגול ויפה, שומר על תיבול ומילוי בנתחי בשר וכמובן מאפשר הכנת פסטרמה.

חוט בגליל- שמאפשר קשירה, ליפוף ומילוי של כל דבר, כולל אפילו עוגות רולדה או בצקים.

לולאות קשירה מוכנות- למשל לשמירת המילוי בתוך עוף על ידי קשירת רגליו, וקל מאד לשימוש כי הלולאה כבר מוכנה ולא צריך לנסות לקשור תוך כדי אחיזת הרגליים.

באריזות החוטים יש גם מתכונים והצעות לשימוש אופטימלי וטעים.

החוטים מאפשרים פטור מתקיעת קיסמים שלא מחזיקים, מתפרקים או נשברים בתוך המנה, והם אלסטיים ועומדים בטמפרטורות גבוהות.

חברת "עירט בע"מ" מייצרת פתרונות למטבחים המוסדיים ומפעלי המזון, ועכשיו בעקבות פריחת תוכניות הבישול והבשלנים הביתיים, עברה להתאים את המוצרים גם למטבח הביתי.

המוצרים עומדים בכל התקנים והדרישות, וגם בדרישות הכשרות של בד"צ העדה החרדית ירושלים.

ניתן לרכוש אותם במעדניות וחנויות מובחרות או ישירות אצל היצרן.

פרטים ב- http://www.irat.co.il/

שופרסל פברואר 2014- ארוחת ערב.

החבילה של השבוע כללה כל מה שצריך להכנת תוספת משביעה לארוחת ערב- שתי קופסאות אבקת מרק (בצל וטעם עוף), אורז יסמין, תירס ובתאוריה גם פטריות אלא שהן לא היו קיימות בשום סניף אז הסתדרנו בלעדיהן. למעשה "הסתדר" כי ברגע שיש אורז בעסק, זה עובר למומחה האורז הביתי הפרטי, ומכאן זכות הדיבור שלו.

"למרות שאני יודע להכין אורז מסוגים שונים, העדפתי לעלעל באינטרנט ולחפש מתכונים שיתנו לי רעיונות. בסוף גיבשתי מתכון משולב, בהתייחס גם לדברים שהיו לי בבית (ולדברים שלא..אהמ אהמ פטריות…)ובסוף זה מה שיצא".

ומה הוא עשה? (הוא הכין, אני רשמתי וצילמתי, ככה אני אוהבת את חלוקת העבודה ביננו).

את האורז הוא בישל רגיל. הירקות (שתיכף יפורטו) בושלו בנפרד כי זמן הבישול שלהם קצר הרבה יותר, ואם הם היו ביחד עם האורז אז הם היו הופכים לסמרטוטיים ולא שומרים על הצבע והקראנץ'. האורז בושל עם אבקת המרק בטעם עוף, וטיפה פלפל שחור (לא היה צריך מלח, יש במרק).

הוא טיגן בצל קצוץ, גמבה חתוכה לקוביות קטנות וגזר חתוך בקצת שמן. במקביל הוא בישל במיקרוגל שעועית ירוקה ותירס, ככה בישול קצר.

הוא הוסיף את השעועית והתירס לכמה שניות לירקות המטוגנים, בחש וסגר את האש. 

כשהאורז היה מוכן הוא פשוט הוסיף את הירקות וערבב.

זה מה שיצא.

האורז משמש תוספת לארוחת הערב והצהרים של שישי ושבת, הבן אוכל עם קבבים כבש, אני אוכלת עם כבדים , הבן זוג הצמחוני אוכל עם כל מני תחליפי בשר למיניהם . (כן, אני נוטה לזלזל, שום דבר לא יכול להחליף בשר…).

מה שישאר , אם יישאר, יאכל בהמשך השבוע, אולי עם סלט חסה קטן בצד.

בון סואר תדמור!

בית הספר לקולינריה של משרד התיירות "תדמור" הוא מוסד וותיק, מוכר ומוערך שהוציא מבין שורותיו שפים ומלונאים ידועים ומצליחים.

השבוע חבר בית הספר למשרד התיירות, ולשגרירות צרפת, וחבר ל"שבוע צרפת" השני במספר, שבו שפים צרפתיים מגיעים לארץ כדי לשתף פעולה עם שפים ישראלים.

על השבוע ואירועיו כתבתי ב- http://shoshhazangrinberg.wordpress.com/2014/02/10/%D7%91%D7%95%D7%9F-%D7%90%D7%A4%D7%98%D7%99%D7%98-%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C/

במקביל לשפים הצרפתיים המבוגרים שהגיעו, הגיעו גם תלמידי בית הספר הקולינרי הממשלתי הצרפתי, לביקור אצל עמיתיהם הישראלים – תלמידי התיכון הקולינרי "תדמור".

בין שאר האירועים שבהם השתתפו התלמידים היו סדנאות, השתתפות בתערוכת התיירות, וגולת הכותרת – קרב סכינים בין הצרפתים לישראלים. בראשות הקבוצה הישראלית עמד שגריר צרפת בישראל, מר פטריק מזונאב, שאפה ביחד עם הקבוצה הישראלית באגט צרפתי. את הצרפתים הוביל דווקא ד"ר עוזי לנדאו , שר התיירות, שאפה ביחד עם הצרפתים חלה של שבת.

בתמונה- שגריר צרפת בישראל – מר פטריק מזונאב, השף המעוטר גיום גומז, והשר עוזי לנדאו מציגים את פרי עבודת שתי הקבוצות. (צילום דן בר דב)

על השיפוט היה אחראי השף המעוטר גיום גומז, שף ה"אליזה" שקבע לאחר התלבטויות שהתוצאה היא תיקו. מכיוון שכך, הומצא מאפה חדש בו במקום, ה"באגט-חלה" שהוגש לאורחי טקס הסיום של שבוע האירועים.

כמובן שבמקביל התלמידים הצרפתיים גם סיירו בארץ ונהנו מביקורים במקומות קדושים ובים המלח.

בערב הסיום הוצגו כל שיתופי הפעולה בין התלמידים הצרפתים והישראלים בידי מנכ"ל תדמור, מר צביקה שיפס, ועל רקע נגינתו של יונתן מילר (בעבר "כמו צועני") הוגשה ארוחה חגיגית שהוכנה על ידי השף שי ביטון וקורס אומנות הבישול 2 של 2013.

בתמונות – ה"חלה באגט", השף גיא פרץ ומנכ"ל תדמור צביקה שפיס.

בין הדוברים היה גם השף גיא פרץ, בוגר בית הספר שזוכה להצלחה רבה במסעדות ובהוצאת ספרי בישול, נציגי השגרירות וכמובן גם התלמידים שסיפרו על חוויותיהם בארץ.

בתמונות – קבוצת תלמידי הקולינריה הצרפתיים והתפריט של ערב הגאלה.

המנות שהוגשו היו יפיפיות וכללו

קבב לוקוס פיקנטי על עוגת חציל ופלפלים קלויים ברוטב רוי וטחינה ריחנית, מיקפא אשכולית וקמפרי (הם הפתעת סוכריות קופצות), קונפי שוק אווז ברוטב ערמונים ויין שהוגשה עם גראטן תפוחי אדמה פריך וזר ירקות הגינה, כל זה לצד סלט העונה, ולבסוף חגיגה של קינוחים שהוכיחו ש"פרווה" רק מדרבן להיות יצירתיים ולהוציא קינוחים על בסיס קדאיף, רחת לוקום, שומשום, פירות יבשים והמון הפתעות מרהיבות ומתוקות.

היינות שליוו את הארוחה היו תשבי קברנה סובניון, וברקן שיראז קלאסיק (שניהם 2012) עם הסברים על התאמתם למנות מאת המורה של קבוצת התלמידים הצרפתיים.

בתמונות – המנכ"ל צביקה שפיס מגיש שי לאורחי המשלחת הצרפתית. מימין, יונתן מילר שליווה את הערב בנגינתו.

אחרי שבוע כזה, וכל כך הרבה פעילויות משותפות בין צרפת וישראל, כל שנותר הוא לצפות בשקיקה לשנה הבאה. ארוואה!

בון אפטיט ישראל!

אוכל צרפתי תמיד נחשב למשובח ויוקרתי במיוחד, ושף צרפתי הוא תמיד שם דבר, בעיקר כשבאמתחתו גם כוכבי מישלן, מצנפות גו מיו ומדליות.

שגרירות צרפת בישראל בראשות השגריר פטריק מיזונאב יזמו זו השנה השניה ברציפות, את "שבוע המטבח הצרפתי בישראל" (SOFRENCHY SOTASTY ISRAEL 2014) שבמסגרתו הגיעו לארץ 19 (!) שפים מהוללים ומעוטרים מצרפת, לבשל עם שפים ישראלים מ19 מסעדות, להרכיב תפריטים מיוחדים ולהציע לקהל הישראלי טעימה מהעילית של המטבח הצרפתי.

בין התאריכים 10 ל12 לפברואר (כלומר ממש מהיום!) יתקיימו במקביל גם כיתות שף וסדנאות לקהל הרחב, מפגשים עם תלמידי בתי ספר, ארוחות גאלה וסיורים קולינריים להכרות עם יצרנים ברחבי הארץ של שמן זית, יין, ירקות, פירות וגבינות.

המסעדות המשתתפות מפוזרות בכל רחבי הארץ – מהדרום עד הצפון וכוללות את "הוטל מונטיפיורי",
"דלאל", אוליב ליפ", "פאסטל" ,"שילה", "מול הים" , "מסה", "קיטשן מרקט", "פופינה", "פלי מרקט" ו"לה רפובליקה" – כל אלה בתל אביב, "פרה על הגג" ו"אדום", בירושלים, "הנמל 24" ו"ביסטרו וניה" בחיפה, "דנטה" בנצרת, , "סמילנסקי טאפס בר " בבאר שבע ו"שז יוג'ין" במצפה רמון, והכל בחסות מותג הקוניאק REMI MARTIN – נותן החסות שבמהלך ימי הפסטיבל יימכר במחירים מיוחדים במסעדות המשתתפות.

בין השפים המשתתפים בנבחרת הצרפתית – שף מוראד האדוש , בעל כוכב מישלן שמתמחה במנות מחבל בורגון ויבשל  במסעדת דלאל בתל אביב יחד עם השף גולן גורפינקל, שף קונדיטור סבסטיאן גודאר– אמן מאפים, גלידות, שוקולד ומרקחות שייצור עולם קסום בקונדיטוריה של "דלאל", שף ז'אן איב בורדייה – מומחה לחמאה ואמן גבינות, שף טיירי שרייה– שף משרד החוץ הצרפתי מזה 20 שנה שכוללות בישול גם עבור נלסון מנדלה, אריאל שרון, ג'ון קרי ועוד רבים וטובים, שף גיום גומז – נשיא עמותת הטבחים של הרפובליקה הצרפתית- השף של פרנסואה הולנד בארמון האליזה שיבשל עם השף שלום קדוש ב"פרה על הגג" במלון לאונרדו פלאזה בירושליים את ארוחת הגאלה, וגם כוכב הטלוויזיה בישראל, השף סטפן פראדוו , שמעבר להיותו מוכר מהשתתפותו ב"קרב סכינים" הישראלי, הוא גם בעל 4 מצנפות בגו מיו, ובעלים של מסעדת "לה פנטיין לטור". הוא יבשל עם השף אביב משה במסעדת מסה בתל אביב.

בתמונה למעלה – נבחרת השפים הצרפתיים

את הרשימה המלאה, כמו גם  רשימת הסדנאות והתפריטים המיוחדים ניתן למצוא ב-

http://institutfrancais-israel.com/he/frenchy-tasty-%D7%A9%D7%91%D7%95%D7%A2-%D7%94%D7%A7%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%A0%D7%A8%D7%99%D7%94-%D7%94%D7%A6%D7%A8%D7%A4%D7%AA%D7%99-%D7%91%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C-2/

 בתמונה למעלה- השגריר מר פטריק מיזונאב מקבל מדליה על עידוד הקולינריה הצרפתית בישראל.

בתמונות למטה- מבחר מטעמים צרפתיים – גבינות, קוניאק ומתוקים שהוגשו בהשקת "שבוע המטבח הצרפתי 2" בשגרירות צרפת אמש.

ארוחות ערוכות – הטאצ' של פרידה במטבח.

כששני ההורים עובדים, לאף אחד אין כוח להתחיל לבשל. מצד שני, כשיש ילדים בבית, צריך משהו קצת יותר מאשר ספגטי ברוטב מצנצנת.

במשך שנים רבות עבדה פרידה רז כבשלנית בבתיהם של אנשים שרצו אוכל ביתי טעים, אבל לא היה להם כוח או זמן להשקיע. פרידה, אוטודידקטית בבישול, התמחתה בבישולים לפי טעמים שונים והעדפות שונות והחליטה שהגיע הזמן להגשים חלום ישן ולהפוך את הידע בבישול לנחלת הכלל – באמצעות סדנאות שהיא מעבירה בשוהם.

כשהגעתי לסדנת "קטניות, ירקות ותבשילים" גיליתי כמה דברים. ראשית – שהרעיון הוא שמה שלומדים בסדנה ניתן לעשות בדיוק בבית. לשם כך אין בסדנה תנורים מקצועיים או מערבלי ענק שעולים הון , אלא יש את מה שיש לכולנו בבית – תנור ביתי, סכינים לא מותגיות וכך הלאה, כך שרואים בדיוק מה אפשר לעשות עם הציוד. מעבר לזה, יש אנשים שאוהבים להשתתף בבישולים ויש כאלה שמעדיפים רק לצפות, והכל הולך- אפשר להתנדב להשתתף, אפשר לשבת ולצפות, לא מחייבים אף אחד. גם המצרכים הם מצרכים נפוצים שאמורים להיות בכל בית, והמשתתף לא נשלח לקנות "פטריה נדירה שיש רק בחנות אחת בצפון רמת הגולן" למען המתכון. מכיוון שפרידה עבדה בבתים של אנשים עסוקים, המתכונים נועדו לאנשים כאלה בדיוק, והם קצרים, כך שבשעתיים בערך שהיינו בהכנות, הורכב משתה שלם עם המון מנות, טעמים, מרקמים וסוגי עשייה. לכל אורך ההכנות והבישולים קיבלנו המון המון טיפים, חלקם דברים שבכלל לא היינו חושבים עליהם. הידעתם למשל שכשמכינים אורז לא צריך לספור יחס של כוס וחצי מים לכוס אורז? מספיק לשים את האורז בסיר ולכסות אותו במים ואז להוסיף מים עד גובה של סנטימטר נוסף וזהו, בלי מדידות ובלי מתמטיקה (כי כמה זה אחד וחצי כפול כוס ורבע אורז למשל?)

עוד לפני שהתחלנו עם הבישולים התכבדנו כולנו במרק ביתי חם (שגם ביקשנו וקיבלנו את המתכון) , כי החוויה היא חווית אירוח ביתי, וגם כי נעשים רעבים במשך הסדנה ולא כדאי לנשנש ולגמור את הפרודוקטים…

כוסות יין נמזגו (כי השפים בטלוויזיה תמיד שותים יין עם הבישול) והופ להכנות.

פרידה הראתה לנו איך אפשר לתכנן את המנות והכנתן כך שבזמן שאחת בתנור, ואחת על האש, אפשר בנתיים להכין משהו נוסף כך שהכל יהיה מוכן במקביל (וכאן טיפ נוסף – אם מכינים משהו, נניח קוביות ירק, אפשר להכין כמות קצת יותר גדולה על הדרך, ואז יש מצרך מוכן למנה נוספת. כך למשל כשחתכנו קוביות חצילים למנת ירקות בתנור, השארנו קצת עבור מנה נוספת של חצילים בטחינה).

 

(בתמונה – פרידה רז בפעולה).

נושא הסדנה היה קטניות והשתמשנו רבות בבורגול וקינואה (שלפי פרידה לא כדאי לבשל כמו שמבשלים אורז, עדיף כמו שמבשלים פסטה, יותר מהיר ויעיל). במהלך הסדנה למדנו למה עדיף להשתמש בחלמונים בלבד ולא בכל הביצה בלביבות, איך עושים טרנספורמציה לאוכל שאמור להיות מטוגן, לאפייה או צליה בתנור באופן שהוא יוצא טעים לא פחות אבל בריא הרבה יותר, איזה טעם יש לסוגי תפוחי אדמה שונים ואיך לוודא שכל התיבול נכנס לתוכם, איזה ירקות מפרישים נוזלים ולכן איזה ירקות צריך להפריד זה מזה בזמן הצליה, איך להשתמש בשום כדי שלא יישרף ועוד ועוד.

הבישולים בעבודה…

בסוף הבישולים המנות נפרשו על השולחן, המזלגות נשלפו והמנות נטרפו. כמובן שכולנו קיבלנו כלים חד פעמיים כדי לקחת הביתה מה שנשאר, לשמח את שאר בני המשפחה (שאחרת רק היו רואים צילומים של המנות בטלפון הסלולרי ).

בתמונות למעלה- חלק מהמנות המוכנות.

במקביל לסדנאות מנהלת פרידה גם קייטרינג מצליח בשם "ארוחות ערוכות" שמספק מנות מיוחדות לאירועים עד מאה איש, כמובן כשר בהשגחת הרבנות שוהם. הקייטרינג מתאים כמובן גם להרמות כוסית משרדיות, או ארוחות פרטיות שבהם המנות המוכנות מגיעות על מגשים למארחים שיכולים לכבד את אורחיהם.

פרטים על הסדנאות והקייטרינג ניתן למצוא בדף הפייסבוק – לפי "ארוחות ערוכות – קייטרינג וסדנאות בישול". (ויש גם מבצעי "חבר מביא חבר" וכדומה). הסדנאות בשעות קבועות ובימים קבועים אבל קבוצות מאורגנות מראש יכולות לבחור את היום, השעה ותוכן הסדנה. הסדנאות מצויינות לימי גיבוש, מסיבות רווקות, ימי הולדת ואירועים מיוחדים. בין הסדנאות ניתן למצוא נושאים כמו בישול אסיאתי, ממולאים, אירוח , אוכל שילדים אוהבים וכדומה. אורך סדנה ממוצעת – כ3 שעות.

כשר בהשגחת הרבנות שוהם.

חם ברגע – מבושלת.

עד היום , המילים "מרק טוב" ו"מהר" לא הלכו כל כך טוב ביחד. נכון שיש מרקים באבקה שמספיק להוסיף לכוס ולערבב עם מים רותחים ויש מרק סביר, אבל אם רוצים משהו קצת יותר איכותי, את זה קשה להשיג במהירות.

ומה לעשות שכשאנחנו חוזרים הרוסים מעייפות וקפואים מהדרך, הדבר האחרון שבא לנו הוא להתחיל לקצוץ ירקות בשביל מרק?

"מבושלת" עושה את העבודה בשבילנו ויצרה סידרה של מרקים מוכנים באיכות וטעם ביתי בשלושה טעמים – מרק ירקות וקטניות, מרק מינסטרונה ומרק שעועית, בכמות אישית של 350 מ"ל.

אופן ההכנה הוא קל – לנער קצת את השקית, לחתוך בפינה, לשים במיקרוגל בעמידה ולחמם שתיים עד שלוש דקות. זהו, מוכן.

אם יש חלה טריה עוד יותר טוב, אבל גם ככה מתקבלת קערת מרק משביעה, עשירה ומתובלת (פעם ראשונה שאני לא צריכה להוסיף מלח למשהו!).

אהבתי לקרוא (אחרי שסיימתי את הקערה כמובן) שהרכיבים הם טבעיים בלבד, לא מכילים מונו סודיום גלוטומן, צבע מאכל או חומרים משמרים וגם הקלוריות דלות למדי (57 למאה גרם).

מה שנחמד הוא שאפשר לקחת לעבודה, במקום אותן אבקות שנמסות בכוס, לשים במקרר (לא לשכוח פתקית עם השם כי נראה לי שכולם ילטשו עיניים), ואז בשעת הרעב פשוט לשים במיקרוגל שנמצא בכל מקום.

המרקים הם כמובן חלק מסידרת התבשילים לחימום ברגע שכוללת 24 תבשילים שהופכים למנה חמה, מזינה , עשירה וטעימה, בדקות ובקלות (כך שגם ילדים יכולים לחמם לעצמם).

???????????????????????????????

את התבשילים והמרקים ניתן להשיג במעל 320 סניפים של רשתות מובילות וכן להזמין בטלפון, כשבחלק מהמקומות יש גם מבצעים ששווה לבדוק.

"מבושלת"  שקיימת משנת 1988 מספקת עשרות אלפי ארוחות מוכנות מדי יום למוסדות ולקוחות פרטיים בארץ ובעולם, על ידי צוות שכולל שף מקצועי, יועץ קולינרי, טכנולוג מזון ותזונאית.

COOK AND STORE מבית פיירקס- הקו החדש

את הכלים והאיכות של פיירקס אין צורך להציג, הם מותג ידוע ומפורסם. הזכוכית המחוסמת שעמידה בטמפרטורות גבוהות, העמידות בפני שריטות, אי ספיגת ריחות, ופתרונות איכסון הופכים את פיירקס לשם דבר.

הקו החדש של סידרת ה"קוק אנד סטור" הוא קערות זכוכית שמצטרפות לתבניות המלבניות, המרובעות והעגולות שכבר קיימים בסידרה. הקו הוא קו בריא מכיוון שהכלים הם הגיינים ולא סופחים ריחות וטעמים. הזכוכית של הקערות כל כך עמידה שהיא יכולה לנוע מטמפרטורה של מינוס ארבעים ועד לטמפרטורה של שלוש מאות מעלות צלזיוס (!) מה שאומר שאפשר גם בתנור וגם במקרר ובמקפיא. יותר מכך, אהבתי את העובדה שהכלים מסוגלים לעבור מטמפרטורה לטמפרטורה במהירות וללא צורך לחכות שיתקרר כדי שהכלי לא יתפוצץ .

בצורה כזו גם חוסכים זמן וגם חוסכים כלים ומים לניקוי, כי באותו הכלי מכינים – בתנור למשל, ואז מגישים ואז שמים במקרר את השאריות או להקפאה לזמן מאוחר יותר, וכמובן אחר כך מחממים שוב באותו הכלי.

לקערות יש גם מכסים תואמים ששומרים על הטריות והארומה מצד אחד, ומגינים מפני ריחות וטעמים של כלים אחרים שנמצאים בסביבתם במקרר למשל.

בתמונה ניתן לראות איך הכנתי מרק חם , אכלנו ממנו קצת , שמרנו לאחר כך במקרר, וחיממנו במיקרוגל, ואז אכלנו ישירות מתוך הקערה.

מוצרי הזכוכית של פיירקס עשויים מזכוכית בורוסיליקט שהופכת אותם לעמידים כאמור להבדלי טמפרטורות, וגם לזעזועים ולבלאי, שלא לדבר על שטיפה במדיח הכלים. בשימוש סביר הם גם לא נשברים, וכמובן השקיפות מאפשרת מעקב אחרי כל מה שקורה בתוך הכלי.

כשסיימנו פשוט איחסנו כלי אחד בתוך השני, בהתאמה מלאה ובתפיסת מקום מינימלית בארון הכלים.

להשיג במשביר לצרכן וברשתות השיווק המובילות.